دوره 7، شماره 2 - ( 12-1400 )                   جلد 7 شماره 2 صفحات 140-115 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Naserian S, Jafari A. The Effect of Educational Intervention of Positive Thinking on the Corona Disease Anxiety, Self-efficacy and Cognitive Regulation of Emotion among Retired Women. FPJ 2022; 7 (2) : 5
URL: http://fpcej.ir/article-1-321-fa.html
ناصریان سمیه، جعفری علیرضا. تأثیر مداخلۀ آموزشی تفکر مثبت در اضطراب کووید 19، خودکارآمدی و ساماندهی شناختی هیجان در میان بانوان بازنشسته. آسیب‌شناسی خانواده. 1400; 7 (2) :115-140

URL: http://fpcej.ir/article-1-321-fa.html


1- دانش‌آموخته کارشناسی ارشد روان‌شناسی کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد الکترونیک، تهران، تهران، ایران ، somayeh.naserian99@yahoo.com
2- استادیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ابهر، ابهر، ایران.
چکیده:   (2057 مشاهده)
زمینه: بروز اختلالات روان‌شناختی و اضطراب به دنبال شرایط اپیدمی، از عوارض روان‌شناختی بحران کووید-۱۹ است. تشخیص وضعیت سلامت روان و میزان بروز اختلالات روان‌شناختی در گروه بازنشستگان در طی دوران همه‏‏گیری کووید-۱۹ حائز اهمیت است. هدف: هدف پژوهش حاضر اثربخشی مداخله آموزشی تفکر مثبت بر اضطراب دوره کووید 19 و خودکارآمدی و ساماندهی شناختی هیجان در بانوان بازنشسته میان 50 تا 75 سال در شهرستان سوادکوه بود. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه‌ی آماری دربرگیرنده بانوان بازنشسته البرز مرکزی سال 1401 در استان مازندران بودند. از میان این بانوان 30 نفر از کسانی که اضطراب بیشتری داشتند به روش نمونه‏گیری هدفمند انتخاب شدند. به‌طور تصادفی در گروه آزمایش (15 نفر) و گروه گواه (15 نفر) قرار گرفتند. برای گردآوری داده‌ها از مقیاس‌های اضطراب بیماری کرونا (Alipur, 2018)، پرسشنامه ساماندهی شناختی هیجان (Garnefsky,  Kraaij, & Spinhoven, 2002) و مقیاس خودکارآمدی عمومی (Schweitzer & Jerusalem, 1979)  استفاده شد. در تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS23 از دو روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. روش مداخله پژوهش به‌صورت آموزش مهارت تفکر مثبت توسط پژوهشگر طی 10 جلسه 5/1 ساعته برای 10 هفته متوالی انجام گرفت. محتوای آموزشی به‌کاربرده بر اساس کتاب تفکر مثبت و مثبتگرایی کاربردی نوشته (Quilliam, 2007) و کتاب کودک خوش‌بین نوشته‏ی (Seligman et al, 2006) انتخاب و برنامه آموزشی بر اساس آن طرح‏ریزی شد. یافته‏ها: نتایج نشان داد که 2/98 درصد از تغییرات اضطراب دوره کرونا و 3/99 درصد از تغییرات خودکارآمدی و 9/98 درصد از تغییرات ساماندهی شناختی هیجان تحت تاثیر مداخله به‌دست‌آمده است. نتیجهگیری: نتایج نشان داد با توجه به اینکه در سطح معنی‏داری مربوط به دوره پیش‌آزمون و پس‌آزمون، تمامی سطوح معنی‏داری از 5 درصد کوچک‏تر به‌دست‌آمده است، ازاین‌رو می‏توانیم با 95 درصد اطمینان ادعا نماییم آموزش تفکر مثبت بر کاهش اضطراب دوره کرونا و خودکارآمدی و ساماندهی شناختی هیجان در بانوان بازنشستگان مؤثر است.
 
شماره‌ی مقاله: 5
متن کامل [PDF 1356 kb]   (415 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

فهرست منابع
1. Ali, N, Nitschke J. P, Cooperman, C, Pruessner, J. C. (2017). Suppressing the endocrine & autonomic stress systems does not impact the emotional stress experience after psychosocial stress. Psychoneuroendocrinolog.; [In Persian] https://doi.org/10.1016/j.psyneuen.2017.01.015
2. Alipour, A., Ghadami, A., Alipour, Z., & Abdollahzadeh, H. (2020). Preliminary validation of the Corona Disease Anxiety Scale (CDAS) in the Iranian sample. Health Psychology, 8(32), 163-175. https://doi.org/10.30473/hpj.2020.52023.4756
3. Asmundson, G. J, Taylor, S. (2020). How health anxiety influences responses to viral outbreaks like COVID19: What all decision-makers, health authorities, & health care professionals need to know. Journal of Anxiety Disorders;71. doi: 10.1016/j.janxdis.2020.102211
4. Bajema, K. L., Oster, A. M., McGovern, O. L., Lindstrom, S., Stenger, M. R., Anderson, T. C., ... & Yousaf, A. (2020). Persons evaluated for 2019 novel coronavirus—United States, January 2020. Morbidity and mortality weekly report, 69(6), 166. doi: 10.15585/mmwr.mm6906e1
5. Barkhouri, H., Refahi, Z. & Farah Bakhsh, K. (2008). The effec of teaching positive thinking skills in a group manner on the progress motivation, self-esteem & happiness of Jiroft students. A scientific & research quarterly of a new approach in educational management, Islamic Azad University of Maroodasht, year 2(5) 131-144. [In Persian] https://doi.org/10.30486/jsrp.2019.561849.1197
6. Bloomfield MA, McCutcheon RA, Kempton M, Freeman TP, (2019). Howes O. The effects of psychosocial stress on dopaminergic function & the acute stress response. Elife;8. DOI: https://doi.org/10.7554/eLife.46797
7. Brooke, J., & Dunford, S. (2022). Older people's experience of COVID‐19 restrictions on vaccine hesitancy: A longitudinal phenomenological study to support nurse‐patient vaccination conversations. Journal of Advanced Nursing, 78(12), 4177-4189. https://doi.org/10.1111/jan.15398
8. Chen Q, Liang M, Li Y, Guo J, Fei D, Wang L, et al. (2020). Mental health care for medical staff in China during the COVID-19 outbreak. Lancet Psychiatry; 7(4):E15- doi: 10.1016/S2215
9. Daniel, S. J. (2020). Education and the COVID-19 pandemic. Prospects, 49(1), 91-96. https://doi.org/10.1007/s11125-020-09464-3
10. Fathi, A., Sharifirahnmo, S., Rostami, H., & Abbasikasani, H. (2020). Prediction of computer voyeurism and stigma of the first wave of the coronavirus disease-2019 pandemic based on the dimensions of internet addiction among youth. Avicenna, Journal of Clinical Medicine, 27(2), 124-132. DOI::10.29252/ajcm.27.2.124
11. Garnefski, N., Kraaij, V., & Spinhoven, P. (2002). Manual for the use of the Cognitive regulation of emotion Questionnaire. Leiderdorp, The Netherlands: DATEC, 23(3), 141-149. DOI: 10.1006/jado.2002.0507
12. Ghasemi Jobneh, R, & Shawani, I, (2020). the effec of education based on acceptance & commitment on covid-19 disease anxiety in married women, the second national congress of the Iranian Family Psychology Association: Family in our era, Ahvaz. [In Persian] https://civilica.com/doc/1223087
13. Hanson, K., Brikci, N., Erlangga, D., Alebachew, A., De Allegri, M., Balabanova, D., ... & Wurie, H. (2022). The Lancet Global Health Commission on financing primary health care: putting people at the centre. The Lancet Global Health, 10(5), e715-e772.DOI:https://doi.org/10.1016/S2214-109X(22)00005-5.
14. Kandula, U. R., & Wake, A. D. (2022). Magnitude and Factors Affecting Parental Stress and Effective Stress Management Strategies Among Family Members During COVID-19. Psychology Research and Behavior Management, 15, 83. https://doi.org/10.2147/PRBM.S341299
15. Lai J, Ma S, Wang Y, Cai Z, Hu J, Wei N, et al. (2020). Factors Associated With Mental Health Outcomes Among Health Care Workers Exposed to Coronavirus Disease 2019. JAMA Network Openm;3(3): e203976-e. Doi: 10.1001/jamanetworkopen.2020.3976
16. Mahmouditabar, M., Safarzadeh, S. (2020). Comparison of the effec of integrated meta-diagnostic treatment & positive thinking skill training on compliance with treatment & anxiety of covid 19 in patients with type 2 diabetes. Psychiatric nursing. 9(5): 98-87. [In Persian]. http://ijpn.ir/article-1-1846-en.html
17. Naserinia, S., & Borjali, M. (2020). The Effec of Emotion-Focused Therapy on Obsessive Symptoms in Patients With Corona Disease. Clinical Psychology Studies, 10(39), 135-155.https://doi.org/10.22054/jcps.2021.55622.2447
18. Nofarsti, A, Roshan, R, Fati, L, Hasanabadi, H, Pasandideh, A, & Shairi, M, (2018). The effec of positive psychotherapy on the happiness & psychological well-being of people with depressive symptoms: a single-subject study with multiple baselines, Journal of Positive Psychology, 1, (1), 1-18. [In Persian]. magiran.com/p1580236
19. Pashazademoradi, S. (2019). The relationship between different types of attachment styles and people's reaction to the corona virus. Fourth National Psychology Conference of Payam Noor University, Rasht. [In Persian] https://civilica.com/doc/1126568
20. Pollak KM, Shao S, Knutson JM, Gill H, Lee Y-V, McKay SL, et al(2019). Adolescent psychological and physiological responses to frustration-and anxietyprovoking stressors. Current Psychology.:1-11. doi:10.1007/s12144-019-00582-6
21. Quilliam, S. (2007). Remember 1967? We do. Journal of Family Planning and Reproductive Health Care, 33(3), 215. http://srh.bmj.com
22. Rajabi, Gh, (2006), Reliability and Validity of the General Self-Efficacy Beliefs Scale (GSE-10) in psychology students of the Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran Ahvaz University and Morovdasht Azad University. New Thoughts on Education, 2 (1-2): 111-122. DOI: 10.22051/JONTOE.2006.287
23. Schwarzer, R., & Jerusalem, M. (1995). Generalized self-efficacy scale. In S. Wright, & M. Johnston, & J. Weinman, (Eds.), Measures in Health Psychology: A User’s Portfolio. Causal and Control Beliefs (pp. 35– 37). Windsor, UK: nferNelson.: https://www.researchgate.net/publication/304930542.
24. Seligman, M. E. P., Steen, T., Park, N., & Peterson, C. (2006). Positive psychology progress: Empirical validation of interventions. American Psychologist, 60, 410–421. DOI: 10.1037/0003-066X.60.5.410
25. Sharifi Avaradi, P, & Amirpanah, A, (2018). Comparison of the level of happiness of elderly people living in nursing homes & nursing homes, Iranian Geriatrics Journal, Volume 6, Number 3. [In Persian]. http://salmandj.uswr.ac.ir/article-1-439-en.html.
26. Tadayon R, Gupta C, Crews D, McDaniel T. (2019). Do Trait Anxiety Scores Reveal Information About Our Response to Anxious Situations? A Psycho-Physiological VR Study. Proceedings of the 4th International Workshop on Multimedia for Personal Health & Health Care; https://doi.org/10.1145/3347444.3356239
27. To, K.K.W., Tsang O.T.Y., Yip, C.C.Y. (2020). Consistent detection of 2019 novel coronavirus in saliva.Clinical Infectious Diseases, ciaa149. February 12, 2020. https://doi.org/10.1093/cid/ciaa149.
28. Xu, B., Moritz, U. G, & Kraemer. (2020). Open access epidemiological data from the COVID-19 outbreak. Lancet Infect Dis 2020; 20(5): 534.https://doi.org/10.1016/S1473-3099(20)30119-5.
29. Yao H, Chen J-H, Xu Y-F. (2020). Patients with mental health disorders in the COVID-19 epidemic. The Lancet Psychiatry.;7(4):e21. DOI: https://doi.org/10.1016/S2215-0366(20)30090-0

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به آسیب‌شناسی، مشاوره و غنی‌سازی خانواده می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Family Pathology, Counseling and Enrichment Journal

Designed & Developed by : Yektaweb