دوره 6، شماره 2 - ( 12-1399 )                   جلد 6 شماره 2 صفحات 70-51 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tahmasebi M. The effectiveness of psychological intervention of storytelling by educators and parents on verbal intelligence and vocabulary among Kindergarten children of Isfahan. FPJ 2021; 6 (2) : 3
URL: http://fpcej.ir/article-1-287-fa.html
طهماسبی ملوک. اثربخشی مداخله روان‌شناختی قصه‌گویی مربیان و والدین بر هوش کلامی و ادبیات لغوی کودکان مهدکودکی اصفهان. آسیب‌شناسی خانواده. 1399; 6 (2) :51-70

URL: http://fpcej.ir/article-1-287-fa.html


دکتری، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران. ، Tahmasebi.moluk@yahoo.com
چکیده:   (2573 مشاهده)
توانایی‌ها و مهارت‌های گفتاری بخش با ارزشی از کارکرد شناختی و رفتاری کودکان است. افزایش این توانایی‌ها و مهارت‌ها عامل تعیین‌کننده‌ای در تحول روانی-اجتماعی و آیندۀ اجتماعی آن‌ها است. تاکنون قصه‌گویی همچون یکی از مداخلات کارآمد در افزایش مهارت‌های مختلف کودکان گزارش‌شده است. ازاین‌رو پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر قصه‌گویی مربیان و والدین بر هوش کلامی، ادبیات لغوی کودکان انجام گرفت. روش پژوهش آزمایشی بود و با اجرای پیش‌آزمون و پس‌آزمون برای یک گروه آزمایشی و یک گروه کنترل انجام گرفت. جامعۀ هدف این پژوهش کودکان مهدکودکی اصفهان در سال 1398 بود. نمونه شرکت کننده 30 نفر بودند که با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و پس از همتاسازی در دو گروه 15 نفری آزمایشی و کنترل جایگزین شدند ابزار گردآوری داده‌های این پژوهش زیرمقـــیاس کلامی از سنجه هوش پیش‌دبسـتانی وکسلر- ویرایش چهارم (WPPSI-R by Wechsler,2012) بود. اعضای گروه آزمایش طی چهار هفته در هشت جلسۀ 45 دقیقه‌ای قصه‌گویی مربیان و والدین شرکت کردند و اعضای گروه کنترل در این مدت مداخله‌ای دریافت نکردند. داده‌ها با به‌کارگیری نرم‌افزار spss و روش‌های آمار توصیفی و آمار استنباطی دربرگیرنده تحلیل کوواریانس، آزمون لامبدای ویلکز و آزمون ام باکس تحلیل شد. یافته‌ها نشانگر اثربخشی قصه‌گویی مربیان و والدین بر هوش کلامی و ادبیات لغوی کودکان بود. با توجه به یافته‌های این پژوهش مداخله روان‌شناختی قصه‌گویی مربیان و والدین می‌تواند به‌عنوان روشی کارآمد جهت افزایش جذابیت‌های آموزشی و بهبود روند تحول شناختی و رفتاری کودکان مهدکودکی به‌کاربرده شود.
شماره‌ی مقاله: 3
متن کامل [PDF 2145 kb]   (1180 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي

فهرست منابع
1. Asghari, F., Akhavan, M., & Ghasemi Jobaneh, R. (2018). Effect of storytelling method on social skills in children with Down syndrome. Quarterly Journal of Child Mental Health, 5(3), 1-10. [link] [Google Scholar]
2. Azimi, S. (2003). Principles of General Psychology, Enlightenment, First Edition, Nineteenth Edition. Publications: Saffar. [link]
3. Bagheryan, H., Zare, A., Golmohamadian, M. (2020). The Effectiveness of Storytelling on Social Intelligence Education on Kindergarten children in Kermanshah. Library and Information Sciences, 23(4), 155-172. DOI: 10.30481/lis.2020.219946.1680 [link] [Google Scholar]
4. Burkart, J. M., Schubiger, M. N., & van Schaik, C. P. (2017). The evolution of general intelligence. Behavioral and Brain Sciences, 40. [link] [google scholar]
5. Irani, N. (1399). Investigating the importance and function of storytelling and storytelling in teaching Persian to non-Persian speakers. Persian Language Teaching Studies, 4 (6), 39-58. [link] [Google Scholar]
6. Ghadampour, E., Heidaryani, L., Kalantar, J., Nasiri Hanis, G. (2020). The effect of teaching ethical intelligence in storytelling on the academic, social, and emotional adjustment of students. Research in Teaching, 8(2), 54-37. [link] [Google Scholar].
7. Kkhoshhal, Z., Jahan, A., and Mirzaee, M. (2017) Investigation of most frequent words of Azari-speaking children aged 18 to 24 months. PSJ. 15 (2):32-39 [link]
8. Rahmandoost, M. (2001) Storytelling: Its Importance, Way and Drawing, Tehran: Roshd. [link]
9. Ohler, J. B. (2013). Digital storytelling in the classroom: New media pathways to literacy, learning, and creativity. Corwin Press. [link]
10. Mart, C. T. (2018). From communicative competence to language development. International Journal of English Linguistics, 8(2), 163-167. [link] [google scholar].
11. Miri, M., Sharifi, S., & Estaji, A. (2020). The Effect of storytelling on the spoken Language of Children with autism (mild to moderate spectrum). ZABANPAZHUHI (Journal of Language Research), 12(34), 109-129. [link] [Google Scholar]
12. Mohajeri, Z. (2019). Story and Storytelling. Mashhad: University Jihad Publications. [link]
13. Nazemi, Yahya. (2018). Children's Literature: An Approach to Storytelling and Creative Drama. Tehran: Chapar, first edition. Pp. 62-89. [Persian book]
14. Wechsler, D. (2012). Wechsler preschool and primary scale of intelligence—fourth edition. The Psychological Corporation San Antonio, TX. [link] [Google Scholar]

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به آسیب‌شناسی، مشاوره و غنی‌سازی خانواده می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Family Pathology, Counseling and Enrichment Journal

Designed & Developed by : Yektaweb