دوره 5، شماره 2 - ( 12-1398 )                   جلد 5 شماره 2 صفحات 37-52 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azimi Raviz F, Gator Z, Tavakoli M B, Pour Kaveh S, Sharifi J, Habibi M. The effect of cognitive-behavioral therapy on social anxiety mothers of children with attention-deficit hyperactivity disorder. Pathology, counseling and family enrichment. 2020; 5 (2) :37-52
URL: http://fpcej.ir/article-1-251-fa.html
عظیمی راویز فاطمه، قطور زینب، توکلی محمدباقر، پورکاوه سحر، شریفی جعفر، حبیبی مرضیه. تأثیر گروه درمانی شناختی-رفتاری بر اضطراب اجتماعی مادران دارای فرزند دچار اختلال کاستی توجه- فزون کنشی. آسیب شناسی، مشاوره و غنی سازی خانواده. 1398; 5 (2) :37-52

URL: http://fpcej.ir/article-1-251-fa.html


1- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمان، کرمان، ، Azimi_aram92@medu.ir
2- کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم وتحقیقات تهران، تهران، ایران.
3- کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
4- کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهرکرد، شهرکرد، ایران.
5- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارومیه، ارومیه، ایران.
چکیده:   (221 مشاهده)
والدین دارای فرزند دچار اختلال کاستی توجه- فزون کنشی بـه ­خـاطر مشکلات فراوانِ این کودکان، از تنش­ها و فشار و اختلال­های روانی زیــادی رنــج مــی‌برنــد. از این­رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر گروه درمانی شناختی-رفتاری بر اضطراب اجتماعی مادران دارای فرزند دچار اختلال کاستی توجه- فزون کنشی انجام شد. روش پژوهش نیمه­آزمایشی همراه با طرح پیش‌آزمون‌‌‌‌‌- ‌پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل 48 نفر از مادران دارای فرزند فرزند دچار اختلال کاستی توجه- فزون کنشی (12-7 ساله) منطقه 2 شهر کرمان در سال 1397 بودند. به روش نمونه­گیری دردسترس 32 نفر از آنها به­عنوان نمونه پژوهش انتخاب و به­صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (16نفر) و کنترل (16نفر) گمارش شدند. پروتکل درمان شناختی-رفتاری بر روی گره آزمایش یه مدت 9 جلسه 90 دقیقه­ای به­صورت گروهی اجرا شد؛ گروه کنترل به مدت دوماه در لیست انتظار قرار گرفت. از پرسشنامه اضطراب اجتماعی نجاریان و داودی (1380) در دو مرحله پیش­آزمون و پس­آزمون جهت جمع­آوری اطلاعات استفاده شد. به­منظور تجزیه و تحلیل داده­های پژوهش از تحلیل کوواریانس یک­متغیره استفاده شد. یافته­های حاصل از پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیش­آزمون، بین میانگین نمرات پس­آزمون  اضطراب اجتماعی در بین افراد گروه آزمایش، تفاوت معناداری وجود داشت. بنابراین می­توان گفت، درمانی شناختی-رفتاری بر کاهش اضطراب اجتماعی مادران دارای فرزند دچار اختلال کاستی توجه- فزون کنشی مؤثر بود (19/ 158=F و 001/0 >P). با استناد به نتایج این پژوهش، پیشنهاد می­شود در مراکز مشاوره و روان­درمانی در جهت ارائه افق­های جدید در مداخلات بالینی این مادران و فرزندان آنها از نتایج سودمند گروه درمانی شناختی-رفتاری بهره برد. 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله آسیب شناسی، مشاوره و غنی سازی خانواده می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Family Pathology, Counseling and Enrichment Journal

Designed & Developed by : Yektaweb