دوره 5، شماره 1 - ( 6-1398 )                   جلد 5 شماره 1 صفحات 17-42 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sohrabi Fard M M, Samadi Fard A, Naseri Nia S, Rashidi F. The intervention on cognitive distortion and self-critical of the unmarried girls: The effectiveness of efficiency of the training of compassionate mind skills. FPCEJ. 2019; 5 (1) :17-42
URL: http://fpcej.ir/article-1-208-fa.html
سهرابی فرد محمدمهدی، صمدی فرد آذر، ناصری نیا سجاد، رشیدی فرزانه. مداخله‌ای در تحریف‌های شناختی و خودانتقادی دختران بازمانده از ازدواج: اثربخشی و کارآمدی آموزش مهارت‌های ذهن مشفق. آسیب شناسی، مشاوره و غنی سازی خانواده. 1398; 5 (1) :17-42

URL: http://fpcej.ir/article-1-208-fa.html


1- کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه آزاد خوراسگان، خوراسگان، ایران.
2- کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه شهید چمران، اهواز ایران ، azarsamadi65@yahoo.com
3- کارشناسی ارشد دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
4- کارشناسی ارشد دانشگاه شهید چمران، اهواز ایران
چکیده:   (309 مشاهده)
آموزش ذهن مشفق مطابق با ساختار درمان­های شناختی- رفتاری طراحی شد و سیر تاریخی این مدل درمانی در عدم بهبود هیجان‌های منفی در درمان شناختی رفتاری ریشه دارد؛ بنابراین این پژوهش با هدف مداخله­ای در تحریف­های شناختی و خودانتقادی دختران بازمانده از ازدواج: اثربخشی و کارآمدی آموزش مهارت‌های ذهن مشفق  انجام گرفت. در این مطالعه از روش پژوهشی شبه آزمایشی استفاده شد. طرح شبه آزمایشی پژوهش حاضر پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش را همه دختران بازمانده از ازدواج شهرستان خرم‌آباد که پس از سن 35 سالگی به دلایل خودخواسته موفق به ازدواج نشده­اند تشکیل می­دهند. نمونه پژوهش شامل 30 نفر از دختران 35 ساله شهرستان خرم‌آباد بود که به روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در دو گروه آموزش مهارت‌های شفقت­ورزی (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) گمارش شدند. هر دو گروه در مرحله پیش­آزمون و پس­آزمون به پرسشنامه­های تحریف­های شناختی میان فردی حمام چی و همکاران (2004) و مقیاس سطوح خودانتقادی تامسون و زروف (2004) پاسخ دادند. گروه آزمایش 10 جلسه آموزش مهارت‌های ذهن مشفق  را به‌صورت هفته­ای یک‌بار به مدت 5/1 ساعت دریافت کردند. نتایج برآمده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که آموزش مهارت‌های ذهن مشفق  بر کاهش تحریف­های شناختی میان فردی و خودانتقادی دختران بازمانده از ازدواج مؤثر است (001/0P).  بر پایه یافته‌ها، آموزش گروهی متمرکز بر ذهن مشفق  می‌تواند به‌عنوان یک روش مداخله‌ای نوین در کاهش مشکلات هیجانی دختران بازمانده از ازدواج به کار رود.
 
متن کامل [PDF 1192 kb]   (146 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي

فهرست منابع
1. اسماعیل‌پور، خلیل؛ بخشی پور رودسری، عباس و محمدزاده‌گان، رضا (1393). تعیین ساختار عاملی، روایی و پایایی مقیاس تحریف شناختی میان فردی در دانشجویان دانشگاه تبریز. دوفصلنامه راهبردهای شناخت در یادگیری، 2 (3)، 53-72.
2. برقی ایرانی، زیبا؛ بگیان کوله‌مرز، محمدجواد و بختی، مجتبی (1395). اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن شفقت‌ورز بر تعدیل طرحواره‌های ناسازگار و کاهش عواطف منفی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال ریاضی. روانشناسی معاصر، 11 (1)، 83-100.
3. سازمان ثبت و احوال کشور (1395). گزارش فراوانی ازدواج استان‌های کشور.
4. شریعتی، مریم؛ حمید، نجمه؛ هاشمی، سیداسماعیل؛ بشلیده، کیومرث و مرعشی، سیدعلی (1395). اثربخشی درمان مبتنی بر مهرورزی بر افسردگی و خودانتقادی دانشجویان. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 17 (1)، 43-50.
5. طاهر کرمی، ژیلا؛ حسینی، امید و دشت بزرگی، زهرا (1397). اثربخشی درمان مبتنی بر شفقت بر تاب-آوری، خودگستگی، امیدواری و بهزیستی روان‌شناختی زنان در حال یائسگی شهر اهواز. فصلنامه علمی پژوهشی سلامت اجتماعی، 5 (3)، 189-197.
6. کاظمی پور، شهلا (1388). سنجش نگرش جوانان نسبت به ازدواج و شناخت آثار و پیامدهای آن. فصلنامه مطالعات معرفتی در دانشگاه آزاد اسلامی، 42، 75-95.
7. موسوی، اشرف سادات و قربانی، نیما (1385). خودشناسی، خودانتقادی و سلامت روان. مطالعات روان‌شناختی، 2 (3-4)، 75-91.
8. نقیبی، سید ابوالحسن؛ حمیدی، مهرانه (1394). سنجش نگرش جوانان نسبت به ازدواج در شهرستان قائم شهر. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، 25 (131)، 159-164.

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله آسیب شناسی، مشاوره و غنی سازی خانواده می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Family Pathology, Counseling and Enrichment Journal

Designed & Developed by : Yektaweb