دوره 3، شماره 1 - ( 6-1396 )                   جلد 3 شماره 1 صفحات 56-41 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Barahimi N, Khosravi S, Samimi R. Estimation of variance of students' anger and maladaptive schemas through family communication patterns. FPJ 2017; 3 (1) :41-56
URL: http://fpcej.ir/article-1-153-fa.html
براهیمی نوشین، خسروی صدراله، صمیمی رضا. برآورد واریانس خشم و طرح واره‌های ناسازگار دانشجویان با الگوهای ارتباط خانواده. آسیب‌شناسی خانواده. 1396; 3 (1) :41-56

URL: http://fpcej.ir/article-1-153-fa.html


1- کارشناسی ارشد، روانشاسی بالینی، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران-واحد فارس.شیراز. ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزآباد. ایران.
3- کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی، دانشگاه شیراز،شیراز. ایران ، rezasamimi@shirazu.ac.ir
چکیده:   (7962 مشاهده)
فراتر از تأثیر الگوهای ارتباطی بر کارکرد خانواده، بخش گسترده‌ای از زندگی روانی-اجتماعی از این الگوها متأثر می‌گردد. ازاین‌رو این پژوهش با هدف پیش‌بینی روان طرح‌واره‌های ناسازگار نخستین و خشم بر پایه الگوهای ارتباط خانواده انجام شد. پژوهش توصیفی است و با به کار بستن طرح همبستگی انجام شد. جامعه آماری، دربرگیرنده همه دانشجویان سال تحصیلی 95-94 دانشگاه آزاد شیراز بود. با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبی 200 نفر از آن‌ها به‌عنوان نمونه پژوهش گزینش شدند. ابزارهای جمع‌آوری داده‌ها فرم کوتاه پرسشنامه طرح‌واره‌های ناسازگار یانگ (1999)، رونوشت تجدیدنظر شده پرسشنامه الگوهای ارتباط خانواده کوئرنر و فیتزپاتریک (a2002) و سیاهه خشم نواکو (1998) بودند. برآیندهای نرخ همبستگی نشانگر همبستگی منفی طرح‌واره‌های ناسازگار با الگوی ارتباطی گفت‌وشنود و همبستگی مثبت با الگوی ارتباطی همنوایی بود. برآیندهای تحلیل رگرسیون نشان داد پراکنش طرح‌واره­ طرد و رهاشدگی با الگوی ارتباطی جهت‌گیری گفت‌وشنود (-0/340, P<0/0001=β) و همنوایی (0/146, P<0/05= (β درخور تبیین است. همچنین گستره کارکرد آشفته-0/189, P<0/01) =(β، طرح‌واره‌های کرانه آشفتگی-0/344, P<0/001)=(β و طرح‌واره‌های گوش‌به‌زنگی و بازداری -0/125, P<0/001)=(βالگوی ارتباطی گفت‌وشنود پیش‌بینی می‌شود. افزون بر این، همبستگی الگوهای ارتباط گفت‌وشنود (-0/282, P<0/001=r) بوده و الگوی ارتباطی همنوایی (0/222, P<0/001=r) با خشم معنی‌دار و خشم با الگوی گفت‌وشنود درخور تبیین بوده است-0/231, P<0/01) =(βیافته‌های این پژوهش نشانگر تأثیر چشمگیر الگوهای ارتباط خانواده در طرح‌واره‌های ناسازگار و خشم دانشجویان است.
 
واژه‌های کلیدی: ارتباط، خانواده، طرحواره، خشم، دانشجو
متن کامل [PDF 1169 kb]   (2050 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

فهرست منابع
1. آهی، قاسم. (1386). پایایی و اعتبار فرم کوتاه پرسشنامه طرح‌واره‌های یانگ. مجله روانشناسی و علوم تربیتی، 12 3، ص 5-20.
3. تجلی، فاطمه (1386). تأثیر ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده بر سلامت روان دانش آموزان دبیرستانی با واسطه هوش هیجانی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، بخش روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز.
5. خدابخشی کولایی، آناهیتا؛ علیزاده، فاطمه؛ منصور، لادن؛ تقی پور، ابراهیم؛ فلسفی نژاد، محمدرضا (1393). «حمایت اجتماعی ادراک‌شده خانواده و دوستان و طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه در نوجوانان پسر و دختر بزهکار و غیر بزهکار». مجله سلامت مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت. سال 1(2): 129-120.
7. رزمجویی، رضا. خسروی، صدر اله. (۱۳۸۹). نقش الگوهای ارتباطی خانواده در سلامت عمومی (جسمی و روان‌شناختی) و پیشرفت تحصیلی فرزندان. اولین همایش کشوری دانشجویی عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران.
9. شهامت، فاطمه؛ ثابتی، علیرضا، رضوانی، سمانه (1389). بررسی رابطه سبک‌های فرزند پروری و طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه. مطالعات تربیتی و روان‌شناسی، سال 11(2): 254-239.
11. کورش نیا، مریم (1385). تأثیر ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده بر سازگاری. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز.
13. ملک پور، مختار؛ زنگنه، ساره؛ آقا بابایی، سارا (1391). ویژگی‌های روان‌سنجی فرم کوتاه پرسشنامه خشم نواکو در شهر اصفهان، پژوهش‌های علوم شناختی و رفتاری. 2: 8-1.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به آسیب‌شناسی، مشاوره و غنی‌سازی خانواده می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Family Pathology, Counseling and Enrichment Journal

Designed & Developed by : Yektaweb