دوره 2، شماره 1 - ( بهار و تابستان 1395 )                   جلد 2 شماره 1 صفحات 26-38 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zareenejad F, Mirhashemi M. The Comparison of Basic Psychological Needs, Affect Regulation in Runaway Girls and Normal Girls. FPCEJ. 2016; 2 (1) :26-38
URL: http://fpcej.ir/article-1-115-fa.html
زارعی نژاد فهیمه، میرهاشمی مالک. مقایسه نیازهای روان شناختی بنیادی و تنظیم عاطفی دختران فراری و بهنجار. آسیب شناسی، مشاوره و غنی سازی خانواده. 1395; 2 (1) :26-38

URL: http://fpcej.ir/article-1-115-fa.html


1- کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن،تهران،ایران
2- دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن ،تهران،ایران ، mirhashemi@riau.ac.ir
چکیده:   (2426 مشاهده)

هدف اساسی این پژوهش مقایسه نیازهای روان­شناختی بنیادی و تنظیم عاطفی دختران فراری و بهنجار بود. جامعه آماری شامل دختران فراری و دانش­آموزان دختر بهنجار مقطع دبیرستان در شهر تهران بود. نمونه آماری شامل 50 دختر فراری و 50 دختر عادی بود که از نظر سن و طبقه اجتماعی خانواده همتا شدند. حجم نمونه بر­اساس حجم نمونه­های مطالعات قبلی بر­آورد شد. پس از کسب مجوز از سازمان بهزیستی و مراجعه به پزشکی قانونی استان تهران، دختران فراری در دسترس مورد بررسی قرار گرفتند. برای انتخاب دختران بهنجار پس از مراجعه به 4 دبیرستان شهر تهران از روش نمونه­گیری تصادفی ساده استفاده شد. ابزار اندازه­گیری عبارت بودند از مقیاس نیاز­های روان­ شناختی بنیادی (دسی و ریان، 2000) و مقیاس سبک­های تنظیم عاطفی مارس(2004). نتایج نشان داد که بین میانگین نمره­های دختران فراری و دختران بهنجار در هر سه مؤلفه خودپیروی، شایستگی و ارتباط تفاوت معنی­دار وجود دارد(01/0>p). همچنین، بین میانگین نمره­های دختران فراری و دختران بهنجار در 5 مؤلفه تنظیم عاطفی (شناختی، رفتاری، ادراک از تغییر موقعیت، تغییرموقعیت عاطفی و خلق منفی) تفاوت معنی­دار به دست آمد(01/0>p). 

متن کامل [PDF 986 kb]   (464 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
انتشار الکترونیک: ۱۳۹۵/۹/۱۱

فهرست منابع
1. بازیاری میمندی، مهتاب. (1381). بررسی مقایسه ای ویژگی های شخصیتی،عوامل تنیدگی زا، شیوه های مقابله ای و شرایط اجتماعی – اقتصادی دختران فراری و غیرفراری. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی، تهران. دانشگاه تربیت مدرس.
3. رسول‌زاده‌طباطبایی، سید‌کاظم؛ بشارت، محمد‌علی؛ و بازیاری میمندی، مهتاب. (1384). بررسی مقایسه ای ویژگی های شخصیتی، شرایط اجتماعی و اقتصادی دختران فراری و غیر‌فراری. دو ماهنامه دانشور رفتار، سال دوازدهم، شماره 10، 34-23 .
5. زرگر، فاطمه؛ پورکمالی، طاهره؛ مرادی، اعظم؛ و زرگر، علی. (1387). مقایسه عملکرد خانواده، دختران اقدام کننده به فرار از منزل با گروه شاهد در شهر اصفهان. مجله علوم پژوهشات رفتاری، دوره 7، شماره 1، 74-69.
7. زرگر، فاطمه؛ مرادی، اعظم؛ و ایمانی، سعید. (1387). مقایسه ویژگی‌های شخصیتی زنان و دختران فراری و عادی شهر اصفهان. اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی، دوره سوم، شماره 10، 58-47.
9. زرندی، علیرضا. (1384). رابطه پنج عامل شخصیت و خو‌دشناسی انسجامی با رهبری تحولگرا و عملکرد مدیران. پایان‌‌نامه کارشناسی ارشد در روانشناسی. دانشگاه تهران.
10. سلیمی، علی؛ و داوری، محمد. (1385). جامعه شناسی کجروی. قم: انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
11. شاره، حسین؛ اصغرنژاد فرید، علی اصغر؛ یکه‌یزدان‌دوست، رخساره؛ و طباطبایی، سید‌محمود. ( 1385). ارتباط مؤلفه-های هوش هیجانی و ریسک فرار از منزل در دختران. فصلنامه رفاه اجتماعی، سال پنجم، شماره21 ،225-243.
13. شاره، حسین؛ و آقا‌محمدیان، حمید‌رضا. (1386). رابطه بین پایگاه های هویت و فرار دختران از خانه. مجله روانپزشکی و روان شناسی بالینی ایران، سال سیزدهم، شماره 2، 127-122.
15. طهرانی‌زاده، مریم؛ رسول‌زاده طباطبایی، سید‌کاظم؛ و آزاد فلاح، پرویز. (1384). بررسی مقایسهای نگرش های ناکارآمد در دختران فراری و عادی. فصلنامه رفاه اجتماعی، سال پنجم، شماره 19،224-205.
16. کدیور، پروین.(1380). بررسی خودکارآمدی، خودگردانی و هوش در پیشرفت درسی دانش آموزان به منظورالگویی برای یادگیری بهینه.تهران: پژوهشکده تعلیم و تربیت.
17. کریمی‌طرمزی، زهرا. (1393). مقایسه ویژگی‌های شخصیتی و سبک‌های هویتی دختران فراری و دختران عادی. پایان‌‌نامه کارشناسی ارشد رشته روان‌شناسی عمومی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن.
18. کریمی، مهین؛ و فرح‌بخش، کیومرث.(1390). رابطه خود‌تنظیمی عاطفی و مهارت‌های مطالعه با عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، دوره 11، شماره 9 (پیاپی 38) (ویژه‌نامه توسعه آموزش و ارتقای سلامت)، 1161- 1149.
19. محمدخانی، شهرام. (1386). عوامل روانی– اجتماعی موثر در فرار دختران از خانه. فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی، سال ششم، شماره 25، 168-147.
20. معظمی، شهرام. (1382) . فرار دختران چرا ؟ تهران : گرایش.
21. نیسی، عبدالکاظم؛ حقیقی، جمال؛ و پرهیزکار، مصطفی. (1386 ). شناسایی عوامل موثر بر فرار دختران و بررسی رابطه این عوامل با اختلالات روانی آنان در استان خوزستان. پژوهش‌های تربیتی و روان‌شناختی، سال سوم، شماره دوم، شماره پیاپی 8، 120-105.
23. هومن، حیدر‌علی؛ بشر‌دوست، سیمین؛ و کتابی، امیرحسین. (۱۳۹۱). ویژگیهای روان‌سنجی مقیاس نیازهای اساسی روان‌شناختی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تهران. فصلنامه تخصصی روان‌سنجی، دوره اول شماره دوم، ۴۹-۵۳.
25. یوسفی‌صفت‌پیشخانی، س.(1392). مقایسه نیازهای بنیادی روان شناختی و اختلال بدشکلی بدن در افراد متقاضی جراحی زیبایی و افراد غیر‌متقاضی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله آسیب شناسی، مشاوره و غنی سازی خانواده می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Family Pathology, Counseling and Enrichment Journal

Designed & Developed by : Yektaweb