در دهه های اخیر، برخی از پژوهشگران شیوه ارتباطی والدین و کودکان و تاثیر آن بر کنترل هیجانات را مورد پژوهش قرار داده اند. هدف از مطالعه حاضر بررسی اثربخشی آموزش برنامه تربیت کودک اندیشمند بر خشم و رابطه مادران با فرزندان بوده است. در این پژوهش گروه نمونه بهصورت دردسترس شامل 50 نفر از مادران دانشآموزان مدارس غیرانتفاعی شهر تهران بود که برای شرکت در کارگاه تربیت کودک اندیشمند اعلام آمادگی نمودند. در این کارگاهها مادران ضمن آگاهی از روشهای مختلف کارآمد و ناکارآمد برخورد با رفتارهای کودک، تمرینهایی را برای بهبود سبک واکنش خود در مقابل رفتارهای چالشبرانگیز کودکان انجام دادند. هدف کارگاه، بهبود سبک تربیتی مادران و استفاده از روشهای تعاملی کارآمد مانند روش حل مسئله بهجای روشهای ناکارآمد مانند تنبیه و توبیخ بوده است. کارگاهها در نُه جلسه بصورت یک جلسه دو ساعته در هفته برگزار میشد. ابزارهای استفادهشده شامل دو پرسشنامه سیاهه رابطه والد- کودک جرارد و سیاهه خشم حالت- صفت اسپیلبرگر بوده است. مادران در یک بررسی اولیه قبل از شروع کارگاه و همچنین در پایان دوره آموزشی به تکمیل پرسشنامهها پرداختند. دادهها با استفاده از روش اندازهگیری مکرر تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش برنامه تربیت کودک اندیشمند در بهبود خشم و رابطه مادران با فرزندانشان مؤثر بوده است.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |