دوره 2، شماره 1 - ( 1-1395 )                   جلد 2 شماره 1 صفحات 14-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shokoohi-Yekta M, Akbari Zardkhaneh S, Jamali A. Teaching Raising a Thinking Child Program to Mothers and it’s Effects on Anger and Mother- Child Relationship. FPJ 2016; 2 (1) :1-14
URL: http://fpcej.ir/article-1-113-fa.html
شکوهی یکتا محسن، اکبری زردخانه سعید، جمالی عبدالله. آموزش برنامه تربیت کودک اندیشمند به مادران و تأثیر آن بر خشم و رابطه با فرزندان. آسیب‌شناسی خانواده. 1395; 2 (1) :1-14

URL: http://fpcej.ir/article-1-113-fa.html


1- دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،ایران،تهران ، myekta@ut.ac.ir
2- استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی،ایران،تهران
3- دانشجوی دکتری تخصصی مشاوره، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
چکیده:   (13591 مشاهده)

در دهه های اخیر، برخی از پژوهشگران شیوه ارتباطی والدین و کودکان و تاثیر آن بر کنترل هیجانات را مورد پژوهش قرار داده­ اند. هدف از مطالعه حاضر بررسی اثربخشی آموزش برنامه تربیت کودک اندیشمند بر خشم و رابطه مادران با فرزندان بوده است. در این پژوهش گروه نمونه به‌صورت در­دسترس شامل 50 نفر از مادران دانش­آموزان مدارس غیرانتفاعی شهر تهران بود که برای شرکت در کارگاه تربیت کودک اندیشمند اعلام آمادگی نمودند. در این کارگاه‌ها مادران ضمن آگاهی از روش‌های مختلف کارآمد و ناکارآمد برخورد با رفتارهای کودک، تمرین‌هایی را برای بهبود سبک واکنش خود در مقابل رفتارهای چالش‌برانگیز کودکان انجام دادند. هدف کارگاه، بهبود سبک تربیتی مادران و استفاده از روش‌های تعاملی کارآمد مانند روش حل مسئله به‌جای روش‌های ناکارآمد مانند تنبیه و توبیخ بوده است. کارگاه‌ها در نُه جلسه بصورت یک جلسه دو ساعته در هفته برگزار می‌شد. ابزارهای استفاده‌شده شامل دو پرسشنامه سیاهه رابطه والد- کودک جرارد و سیاهه خشم حالت- صفت اسپیلبرگر بوده است. مادران در یک بررسی اولیه قبل از شروع کارگاه و همچنین در پایان دوره آموزشی به تکمیل پرسشنامه‌ها پرداختند. داده‌ها با استفاده از روش اندازه‌گیری مکرر تجزیه‌وتحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش برنامه تربیت کودک اندیشمند در بهبود خشم و رابطه مادران با فرزندانشان مؤثر بوده است.

واژه‌های کلیدی: کودک متفکر، مدیریت خشم، رابطه
متن کامل [PDF 1179 kb]   (2708 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

فهرست منابع
1. ایزدی فرد، راضیه؛ و سپاسی آشتیانی، میترا. (1389). اثربخشی درمان شناختی رفتاری با آموزش مهارت‌های حل مسئله بر کاهش علائم اضطراب امتحان. مجله علوم رفتاری، 4(1)، 23- 7.
2. خانجانی، زینب. (1388). تحول و آسیب‌شناسی دل‌بستگی از کودکی تا نوجوانی. تبریز: انتشارات فروزش.
3. شکوهی یکتا، محسن؛ زمانی، نیره و پورکریمی، جلیل. (1392). اثربخشی بسته آموزش کنترل خشم بر ارتباط‌های میان والد و کودک. فصلنامه پژوهش‌های روان‌شناختی، 16(2)، 26- 7.
4. شکوهی یکتا، محسن؛ اکبری زردخانه، سعید و فراهینی، ندا. (1392). تأثیر آموزش مدیریت خشم و روش حل مسئله بر شیوه‌های تربیتی، کنترل خشم و اضطراب مربیان پیش‌دبستانی. مجله پژوهش‌های روان‌شناسی بالینی و مشاوره، 3(2): 22- 5.
5. شکوهی یکتا، محسن؛ پرند، اکرم؛ شهائیان، آمنه و اکبری زردخانه، سعید (1390). تأثیر آموزش روش تربیتی مبتنی بر حل مسئله بر روش فرزندپروری و رفتارهای خشمگینانه والدین. فصلنامه روش‌ها و مدل‌های روان‌شناختی، 2(6): 56- 45.
6. قاسم‌زاده، عظیم؛ و جانی، ستاره. (1392). اثربخشی گروه‌درمانی شناختی- رفتاری همراه با آموزش مهارت حل مسئله بر خود نظم دهی خشم و احساس تنهایی. فصلنامه اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی، 8 (29): 89- 67.
7. کاظمینی، تکتم؛ قنبری هاشم‌آبادی، بهرامعلی؛ مدرس غروی، مرتضی و اسماعیلی زاده، مسعود. (1390).
8. اثربخشی گروه‌درمانی شناختی-رفتاری در کاهش خشم و پرخاشگری رانندگی. روانشناسی بالینی، 3(2)، 11-1.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به آسیب‌شناسی، مشاوره و غنی‌سازی خانواده می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Family Pathology, Counseling and Enrichment Journal

Designed & Developed by : Yektaweb