دوره 4، شماره 1 - ( 6-1397 )                   جلد 4 شماره 1 صفحات 62-47 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shariat S, Keshavarz Mohammadi R, Hamidi M, Aghabzorgie S. Effect of teaching positive thinking on mental vitality and psychological capitals in the women with marital conflicts. FPJ 2018; 4 (1) :47-62
URL: http://fpcej.ir/article-1-174-fa.html
شریعت سهیلا، کشاورز محمدی ربابه، حمیدی معصومه، آقابزرگی سمیه. تأثیر آموزش تفکر مثبت بر نشاط ذهنی و سرمایه‌های روان‌شناختی زنان درگیر تعارضات زناشویی. آسیب‌شناسی خانواده. 1397; 4 (1) :47-62

URL: http://fpcej.ir/article-1-174-fa.html


1- کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات اصفهان، اصفهان، ایران ، Soheilashariat1395@gmail.com
2- دانشجوی دکتری راهنمایی و مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران- شمال، تهران، ایران
3- کارشناسی ارشد راهنمایی و مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یزد، یزد، ایران
4- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد البرز، البرز، ایران
چکیده:   (4602 مشاهده)
تعارضات زناشویی فرایندهای روان‌شناختی، هیجانی و ارتباطی زنان را با آسیب رویارو می‌سازند. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش تفکر مثبت بر نشاط ذهنی و سرمایه‌های روان‌شناختی زنان دارای تعارضات زناشویی انجام گرفت. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش­آزمون-پس­آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل همه زنان دارای تعارضات زناشویی شهر تهران در سال 1395 بود که به مراکز مشاوره مراجعه کرده بودند. در این پژوهش از روش نمونه‌گیری غیر احتمالی داوطلبانه و گمارش تصادفی استفاده شد. بدین‌صورت که از میان زنان دارای تعارضات زناشویی مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره تهران، تعداد 30 نفر به‌صورت داوطلبانه انتخاب و با گمارش تصادفی در گروه‌های آزمایش و گروه گواه قرار گرفتند. گروه آزمایش مداخله آموزشی را طی دو ماه و نیم در 8 جلسه 90 دقیقه‌ای دریافت نمودند. این در حالی بود که گروه گواه این مداخله را در طول فرایند انجام پژوهش دریافت نکرد. پرسشنامه‌های مورداستفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه نشاط ذهنی (ریان و فردریک، 1997)، تعارض زناشویی توسط براتی و ثنایی (1375) و پرسش­نامه سرمایه روان‌شناختی (لوتانز و اولیو، 2007) بود. داده‌های برآمده از پژوهش به شیوه تحلیل کوواریانس مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. نتایج برآمده از تحلیل داده‌ها نشان داد که آموزش تفکر مثبت بر نشاط ذهنی و سرمایه‌های روان‌شناختی زنان دارای تعارضات زناشویی مؤثر بوده است (P<0.001). بدین‌صورت که این آموزش توانسته نشاط ذهنی و سرمایه‌های روان‌شناختی زنان دارای تعارضات زناشویی را افزایش دهد. برابر با یافته‌های پژوهش حاضر می‌توان آموزش تفکر مثبت را به‌عنوان یک روش کارا جهت بهبود نشاط ذهنی و سرمایه‌های روان‌شناختی زنان دارای تعارضات زناشویی پیشنهاد داد.
 
متن کامل [PDF 821 kb]   (2188 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

فهرست منابع
1. چم زاده قنواتی، مانا؛ آقایی، اصغر؛ گل پرور، محسن. (1394). اثربخشی آموزش مهارت‌های مثبت اندیشی بر سبک اسنادی بدبینانه دانش آموزان پسر دوره ابتدایی، پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، 12 (20): 50-43.
3. نوابی نژاد، شکوه. (1380). مشاوره ازدواج و خانواده‌درمانی. تهران: انتشارات انجمن اولیا و مربیان.
5. محبی، فاطمه سادات. (1380). آسیب‌شناسی اجتماعی زنان (خشونت علیه زنان). فصلنامه کتاب زنان، (14): 19-6.
7. برنشتاین، فلیپ، اچ؛ برنشتاین، مارسی، تی. (1382). زناشویی درمانی (شناخت و درمان اختلافهای زناشویی). ترجمه: حمیدرضا سهرابی. تهران: نشر رسا.
9. فلاحی، اکبر؛ وصالی، صدیقه؛ رضایی، علی؛ اکملی، فریبرز. (۱۳۹۴). پیش‌بینی تعارضات زناشویی بر اساس سبک‌های دل‌بستگی و سرمایه‌های روان‌شناختی، دومین کنفرانس بین‌المللی پژوهش در علوم رفتاری و اجتماعی، تهران، موسسه سرآمد همایش کارین.
11. اشرفی حافظ، اصغر؛ اسمند، پریسا؛ ‌موسوی مقدم، سید رحمت‌الله؛ سایه میری، کوروش. (1392). اثربخشی مثبت اندیشی در کاهش مشاجرات زناشویی دانشجویان متأهل، مجله علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، 23 (1): 53-49.
13. پور سرداران، نور اله؛ پور سردار، فیض اله؛ ﭘﻨﺎﻫﻨﺪه، عباس؛ ﺳﻨﮕﺮی، علی‌اکبر؛ ﻋﺒﺪی زرﻳﻦ، سهراب. (1392). تأثیر خوش‌بینی (تفکر مثبت) بر ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﻲ و رﺿﺎﻳﺖ از زﻧﺪﮔﻲ: ﻳﻚ ﻣﺪل روا نﺷﻨﺎﺧﺘﻲ از ﺑﻬﺰﻳﺴﺘﻲ. ﻣﺠﻠﻪ ﭘﮋوﻫﺸﻲ ﺣﻜﻴﻢ،16 (1):49-42.
15. اﺣﻤﺪی تبار، مرتضی؛ حمید، نجمه؛ پاشا، رضا. (1393). ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺗﻔﻜﺮ ﻣﺜﺒﺖ مذهب محور ﺑﺮ ﺗﻌﺎرﺿﺎت زﻧﺎﺷﻮﻳﻲ. ﻛﻨﮕﺮه ﺑﻴ ﻦ اﻟﻤﻠﻠﻲ، ﻓﺮﻫﻨﮓ و اﻧﺪﻳﺸﻪ دﻳﻨﻲ
17. خدایاری فرد، محمد. (1379). کاربرد مثبت نگری در روا ن درﻣﺎﻧﮕﺮی ﺑﺎ ﺗﺄﻛﻴﺪ ﺑﺮ دﻳﺪﮔﺎه اﺳﻼﻣﻲ، ﻣﺠﻠﺔ روانشناسی و ﻋﻠﻮم ﺗﺮﺑﻴﺘﻲ، 5 (1): 164 -141.
19. فروهر، محمد؛ هویدا، رضا؛ جمشیدیان، عبدالرسول. (1390). تبیین رابطه سرمایه روان‌شناختی و کارآفرینی سازمانی اعضای هیئت‌علمی دانشگاه فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان‌درمانی، 8 (2): 100-83.
21. فرخی، الهام؛ سبزی، ندا. (1394). شادکامی و ادراک الگوهای ارتباطی خانواده: نقش واسطه‌ای سرمایه روان‌شناختی، روان‌شناسی تحولی، 11 (43): 324-313.
23. ثنایی، باقر؛ هومن، عباس؛ علاقه‌مند، ستیلا. (1379). مقیاس‌های سنجش خانواده و ازدواج. تهران: انتشارات بعثت.
25. خدایاری فرد، محمد؛ زندی، سعید؛ حاج حسینی، منصوره؛ غباری بناب، باقر. (1395). اثربخشی آموزش مبتنی بر مثبت اندیشی بر فرایند خانواده و بهزیستی ذهنی زنان سرپرست خانوار، فصلنامه خانواده پژوهشی، 12 (48): 612-593.
27. کرمی، جهانگیر؛ زکی، علی؛ علیخانی، مصطفی؛ خدادادی، کامران. (1391). رابطه مهارت‌های زندگی و تعارضات زناشویی با بهداشت روانی زوجین، دو فصلنامه مشاوره و روان‌درمانی خانواده، 1 (4): 472-461.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به آسیب‌شناسی، مشاوره و غنی‌سازی خانواده می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Family Pathology, Counseling and Enrichment Journal

Designed & Developed by : Yektaweb