دوره 8، شماره 1 - ( 6-1401 )                   جلد 8 شماره 1 صفحات 90-63 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amirian K. The Effect of Psycho-educational Intervention to Enrich the Parent-child Relationship on Academic Resilience and Academic Hope. FPJ 2022; 8 (1) : 3
URL: http://fpcej.ir/article-1-325-fa.html
امیریان کامران. تأثیر مداخله روان - آموزشی غنی‌سازی رابطه والد - فرزند در تاب‌آوری تحصیلی و امید به تحصیل. آسیب‌شناسی خانواده. 1401; 8 (1) :63-90

URL: http://fpcej.ir/article-1-325-fa.html


دکتری روان‌شناسی، گروه علوم‌تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، کرمانشاه، ایران. ، cpka2012@yahoo.com
چکیده:   (96 مشاهده)
زمینه: برخورداری از رابطه خوب سویه‌ای بنیادی در تحول فرزندان است. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مداخله روان - آموزشی غنی‌سازی رابطه والد - فرزند بر تاب‌آوری تحصیلی و امید به تحصیل انجام گرفت. روش: روش مطالعه شبه‌آزمایشی و با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه و والدین آن‌ها در شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1402-1401 تشکیل دادند. روش نمونه‌‌‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای و داوطلبانه بود. با استفاده از پرسش‌نامه تاب‌آوری تحصیلیو امید به تحصیل Khormai & Kameri, (2017)، تاب‌آوری تحصیلی و امید به تحصیل ۲۰۰ نفر از دانش‌آموزان ارزیابی شد و ۴۳ دانش‌آموز که نمرات زیر نرمال داشتند طی جلسه مصاحبه که با آنان انجام شد. نهایتاً ۱۶ دانش‌آموز انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند و ۵ جلسه ۹۰ دقیقه‌ای طی ۵ هفته برای گروه آزمایش انجام شد و گروه کنترل در فهرست انتظار قرار گرفت و بعد از جلسات آموزش در مرحله پس‌آزمون و بعد از ۳ ماه در مرحله پیگیری مجدداً دانش‌آموزان ارزیابی شدند. یافته‌ها: به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌های تکراری با نرم‌افزار SPSS-21 استفاده شد. نتایج حاصل از این آموزش تفاوت معنی‌داری در زمینه افزایش تاب‌آوری تحصیلی و امید به تحصیل دانش‌آموزان بعد از مرحله پس‌آزمون بین گروه آزمایش و کنترل نشان داد (p<0.01). همچنین میانگین نمرات تاب‌آوری تحصیلی و امید به تحصیل دانش‌آموزان در مرحله پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری در گروه آزمایش تفاوت آماری معنی‌دار داشتند (p<0.01). نتیجه‌گیری: مشاوران مدارس می‌توانند از این مدل در کار با دانش‌آموزان به‌منظور افزایش تاب‌آوری تحصیلی و امید به تحصیل استفاده کنند.

شماره‌ی مقاله: 3
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به آسیب‌شناسی، مشاوره و غنی‌سازی خانواده می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Family Pathology, Counseling and Enrichment Journal

Designed & Developed by : Yektaweb