دوره 7، شماره 2 - ( 12-1400 )                   جلد 7 شماره 2 صفحات 114-81 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IUMS.REC.1400.586

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

khodabakhshi S, Asgharnejad A, Shirazi E. Correlation of Family Activities and Mental Health of Parents with Internet Addiction among Teenagers with Attention Deficit Hyperactivity Disorder during the Quarantine Period Related to Covid 19. FPJ 2022; 7 (2) : 4
URL: http://fpcej.ir/article-1-320-fa.html
خدابخشی سیده طیبه، اصغرنژادفرید علی اصغر، شیرازی الهام. همبستۀ کوشش‌های خانوادگی و سلامت روانی والدین با وابستگی به اینترنت در میان نوجوانان دچار اختلال کم‌توجهی-فزون کنشی در دورۀ قرنطینۀ مربوط به کووید 19. آسیب‌شناسی خانواده. 1400; 7 (2) :81-114

URL: http://fpcej.ir/article-1-320-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی ایران
2- دانشیار گروه روان شناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی ایران. ، asgharnejadfarid.as@iums.ac.ir
3- دانشیار روانپزشک، مرکز تحقیقات بهداشت روان، گروه روان پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران
چکیده:   (902 مشاهده)
با شیوع جهانی ویروس کووید -19، بسیاری از کشورها برای مهار شیوع بیماری اقدام به قرنطینه کردند و ارتباطات آنلاین، سهم جدی‌تری در میان سبد کوشش‌های روزانه افراد بازی کرد. به‌منظور شناسایی شرایط زندگی در دوران قرنطینه برای نوجوانان ذیل دیدگاه علوم اعصاب هیجانی، به بررسی عوامل کاهش آسیب‌پذیری نوجوانان در وابستگی به اینترنت پرداختیم. برای این هدف شرایط کلی خانه، ارتباطات، کوشش‌های خانوادگی و سلامت روان والدین در میان نوجوانان مبتلابه کم‌توجهی-فزون کنشی که بیش از دیگران در معرض خطر وابستگی به اینترنت شناخته‌شده بودند، موردبررسی نهاده شد. از میان مراجعین انستیتو روان‌پزشکی تهران در پاییز 1400، 55 نوجوان (11-19 ساله) با تشخیص کم‌توجهی-فزون کنشی تحت درمان نمونه‌گیری و روایی تشخیص با نسخه آزمون کانرز والدین (Shahabian& et al, 2007) چک شد. سپس اطلاعات نخستین خانوادگی و پرسشنامه‌های، وابستگی به اینترنت یانگ (Alavi & et al, 2010) و کوشش‌های خانوادگی  برگرفته از  HBSC(Korcz& et al, 2020) توسط نوجوان و پرسشنامه سلامت روان گلدنبرگ (ebrahimi& et al, 2007) توسط والدین تکمیل شد و نتایج با به‌کارگیری spss 21 آزمون تی و همبستگی پیرسون مورد تجزیه تحلیل نهاده شد.  همبستگی وابستگی به اینترنت را به ترتیب -0.528  با کوشش‌های خانوادگی، 0.412  با سلامت روان مادر و 0.332 با سلامت روان پدر برآورد کردند. تعداد فرزندان یا همشیرهای با قرابت سنی(زیر 5 سال فاصله)، درآمد، وضعیت منزل و سن والدین از دید آماری میان دو گروه دچار و غیر دچار وابستگی به اینترنت تمایزی را نشان نداد.  گنجاندن کوشش‌های گروهی با اعضای خانواده، می‌تواند جایگزینی شایسته برای تعاملات قفل‌شده در قرنطینه باشد. افزون بر آن شرایط روانی مناسب والدین، می‌تواند احتمال ابتلای نوجوانان مبتلابه کم‌توجهی-فزون کنشی را به وابستگی به اینترنت کاهش دهد.
 
شماره‌ی مقاله: 4
متن کامل [PDF 1467 kb]   (377 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

فهرست منابع
1. Alavi, S. S., Eslami, M., Marasi, M., Najafi, M., Janatifard, F., & Porhosein, R. (2010). Psychometric properties of Young's Internet Addiction Test. Journal of Behavioral Sciences, 13(4), 183-190. https://doi.org/https://www.sid.ir/paper/129781/fa
2. Bonnaire, C., & Phan, O. (2017). Relationships between parental attitudes, family functioning, and Internet gaming disorder in adolescents attending school. Psychiatry Research, 255, 104-110. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2017.05.030
3. Carmona, A. (2012). Internet addiction is linked to changes in the brain. Current Psychiatry Reviews, 8(4), 292-298. https://doi.org/10.2174/157340012803520513
4. Chou, W.-J., Liu, T.-L., Yang, P., Yen, C.-F., & Hu, H.-F. (2015). Multi-dimensional correlates of Internet addiction symptoms in adolescents with attention-deficit/hyperactivity disorder. Psychiatry Research, 225(1-2), 122-128. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2014.11.003
5. Chung, S., Lee, J., & Lee, H. K. (2019). Personal factors, internet characteristics, and environmental factors contributing to adolescent internet addiction: A public health perspective. International Journal of environmental research and public health, 16(23), 4635-4635. https://doi.org/10.3390/ijerph16234635
6. Cluver, L., Lachman, J. M., Sherr, L., Wessels, I., Krug, E., Rakotomalala, S., Blight, S., Hillis, S., Bachman, G., & Green, O. (2020). Parenting in a time of COVID-19. Lancet, 395(10231). https://doi.org/10.1016/s0140-6736(20)30736-4
7. Crouter, A. C., Head, M. R., McHale, S. M., & Tucker, C. J. (2004). Family time and the psychosocial adjustment of adolescent siblings and their parents. Journal of Marriage and Family, 66(1), 147-162. https://doi.org/10.1111/j.0022-2445.2004.00010.x-i1
8. Davis, K. L., & Montag, C. (2019). Selected principles of Pankseppian affective neuroscience. Frontiers in neuroscience, 12, 1025.
9. Davis, K. L., & Montag, C. (2019). Selected principles of Pankseppian affective neuroscience. Frontiers in neuroscience, 12, 1025-1025. https://doi.org/10.3389/fnins.2018.01025
10. Diamond, A. (2005). Attention-deficit disorder (attention-deficit/hyperactivity disorder without hyperactivity): A neurobiologically and behaviorally distinct disorder from attention-deficit/hyperactivity disorder (with hyperactivity). Development and Psychopathology, 17(3), 807-825. https://doi.org/10.1017%2FS0954579405050388
11. Dong, H., Yang, F., Lu, X., & Hao, W. (2020). Internet addiction and related psychological factors among children and adolescents in China during the coronavirus disease 2019 (COVID-19) epidemic. Frontiers in Psychiatry, 11, 751. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2020.00751
12. Donzelli, G., Llopis-Gonzalez, A., Llopis-Morales, A., Cioni, L., & Morales-Suárez-Varela, M. (2020). Particulate matter exposure and attention-deficit/hyperactivity disorder in children: a systematic review of epidemiological studies. International Journal of environmental research and public health, 17(1), 67. https://doi.org/10.3390/ijerph17010067
13. Ebrahimi, A., Molavi, H., barnamanesh, A., & Yaghobi, M. (2007). Psychometric properties and factor structure of General Health Questionnaire 28 (GHQ-28) in Iranian psychiatric patients. Journal of Research in Behavioural Sciences, 5(1), 5-12. https://doi.org/20.1001.1.17352029.1386.5.1.3.2
15. Fegert, J. M., Vitiello, B., Plener, P. L., & Clemens, V. (2020). Challenges and burden of the Coronavirus 2019 (COVID-19) pandemic for child and adolescent mental health: a narrative review to highlight clinical and research needs in the acute phase and the long return to normality. Child and adolescent psychiatry and mental health, 14, 1-11. https://doi.org/10.1186/s13034-020-00329-3
16. Floros, G., Siomos, K., Stogiannidou, A., Giouzepas, I., & Garyfallos, G. (2014). Comorbidity of psychiatric disorders with Internet addiction in a clinical sample: The effect of personality, defense style, and psychopathology. Addictive behaviors, 39(12), 1839-1845. https://doi.org/10.1016/j.addbeh.2014.07.031
17. Francisco, R., Pedro, M., Delvecchio, E., Espada, J. P., Morales, A., Mazzeschi, C., & Orgilés, M. (2020). Psychological symptoms and behavioral changes in children and adolescents during the early phase of COVID-19 quarantine in three European countries. Frontiers in Psychiatry, 1329. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2020.570164
18. Giles, G., & Price, I. R. (2008). Adolescent computer use: Approach, avoidance, and parental control. Australian Journal of Psychology, 60(2), 63-71. https://doi.org/10.1080/00049530701829896
19. Glynn, L. M., Davis, E. P., Luby, J. L., Baram, T. Z., & Sandman, C. A. (2021). A predictable home environment may protect child mental health during the COVID-19 pandemic. Neurobiology of stress, 14, 100291. https://doi.org/10.1016%2Fj.ynstr.2020.100291
20. Goldberg, D., & Williams, P. (2000). General health questionnaire (GHQ). Swindon, Wiltshire, UK: nferNelson.‌ https://bsw.ugent.be/VVGP/structuurfiche_GHQ.pdf
21. King, D. L., Delfabbro, P. H., Billieux, J., & Potenza, M. N. (2020). 10.1556/2006.2020.00016. Journal of Behavioral Addictions, 9(2), 184-186. https://doi.org/10.1556/2006.2020.00016
22. King, D. L., Delfabbro, P. H., Billieux, J., & Potenza, M. N. (2020). Problematic online gaming and the COVID-19 pandemic. Journal of Behavioral Addictions, 9(2), 184-186. https://doi.org/10.1556/2006.2020.00016
23. Klavina, A., Veliks, V., Zusa-Rodke, A., Porozovs, J., Aniscenko, A., & Bebrisa-Fedotova, L. (2021). The Associations Between Problematic Internet Use, Healthy Lifestyle Behaviors and Health Complaints in Adolescents. Frontiers in Education, 6. https://doi.org/10.1111/pcn.12791
24. Korcz, A., Krzysztoszek, J., Łopatka, M., Ludwiczak, M., Górska, P., & Bronikowski, M. (2020). The role of family time together in meeting the recommendation for physical activity among primary school children. International journal of environmental research and public health, 17(11), 3970. https://doi.org/10.3390/ijerph17113970
25. Larson, R., & Richards, M. H. (1994). Divergent realities: The emotional lives of mothers, fathers, and adolescents. ERIC. https://doi.org/10.5860/choice.32-2436
26. Li, W., Li, Y., Yang, W., Zhang, Q., Wei, D., Li, W., Hitchman, G., & Qiu, J. (2015). Brain structures and functional connectivity associated with individual differences in Internet tendency in healthy young adults. Neuropsychologia, 70, 134-144. https://doi.org/10.1016/j.neuropsychologia.2015.02.019
27. Li, X., Li, D., & Newman, J. (2013). Parental behavioral and psychological control and problematic Internet use among Chinese adolescents: The mediating role of self-control. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 16(6), 442-447. https://doi.org/10.1089/cyber.2012.0293
28. Lin, M.-P. (2020). Prevalence of internet addiction during the COVID-19 outbreak and its risk factors among junior high school students in Taiwan. International journal of environmental research and public health, 17(22), 8547. https://doi.org/10.3390/ijerph17228547
29. Montag, C., Sindermann, C., Becker, B., & Panksepp, J. (2016). An affective neuroscience framework for the molecular study of Internet addiction. Frontiers in Psychology, 7, 1906. https://doi.org/10.3389%2Ffpsyg.2016.01906
30. Panksepp, J. (2004). Affective neuroscience: The foundations of human and animal emotions. Oxford university press. https://doi.org/10.31887%2FDCNS.2010.12.4%2Fjpanksepp
31. Panksepp, J., Burgdorf, J., Turner, C., & Gordon, N. (2003). Modeling ADHD-type arousal with unilateral frontal cortex damage in rats and beneficial effects of play therapy. Brain and Cognition, 52(1), 97-105. https://doi.org/10.1016/s0278-2626(03)00013-7
32. Rahimirigi, Z., Moradi, M., & Omidi, A. (1397). The relationship between sports participation and internet addiction in Shahrekord University students. https://www.magiran.com/paper/2041370?lang=en
33. Reis, J., Pombo, S., Barandas, R., Croca, M., Paulino, S., Carmenates, S., Patrão, I., & Sampaio, D. (2016). As dependências online: Controvérsias e perfis. I. Patrão & D. Sampaio (Coords.), Dependências online. O poder das tecnologias, 151-167. https://doi.org/10.1590/S0102-37721999000300003
34. Schneider, L. A., King, D. L., & Delfabbro, P. H. (2017). Family factors in adolescent problematic Internet gaming: A systematic review. Journal of Behavioral Addictions, 6(3), 321-333. https://doi.org/10.1556/2006.6.2017.035
35. Shahabian, A., Shahim, S., Bashash, l., &Yosefi, F. (2007). Normalization, factor analysis, and reliability of short form for parents of Connors rating scale for children aged 6 to 11 in Shiraz city. Quarterly Journal of Psychological Studies, 3(3), 97-120. https://doi.org/10.22051/PSY.2007.1704
36. Siste, K., Hanafi, E., Sen, L. T., Christian, H., Siswidiani, L. P., Limawan, A. P., Murtani, B. J., & Suwartono, C. (2020). The impact of physical distancing and associated factors towards internet addiction among adults in Indonesia during COVID-19 pandemic: a nationwide web-based study. Frontiers in Psychiatry, 11, 580977. https://doi.org/10.3389%2Ffpsyt.2020.580977
37. Sun, Y., Li, Y., Bao, Y., Meng, S., Sun, Y., Schumann, G., Kosten, T., Strang, J., Lu, L., & Shi, J. (2020). Brief report: increased addictive internet and substance use behavior during the COVID‐19 pandemic in China. The American Journal on Addictions, 29(4), 268-270. https://doi.org/10.1111%2Fajad.13066
38. Truong, A., Moukaddam, N., Toledo, A., & Onigu-Otite, E. (2017). Addictive disorders in adolescents. Psychiatric Clinics, 40(3), 475-486. https://doi.org/10.1016/j.psc.2017.05.012
39. Vatani, F., Azadimanesh, P., Poursharifi, H., & Osfoori, M. (2016). Interment addiction and symptoms of attention-deficit hyperactivity disorder in University Students. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences, 25(132), 334-337. https://doi.org/10.1111/j.1440-1819.2004.01290.x
40. Wallace, J. C. (2004). Confirmatory factor analysis of the cognitive failures questionnaire: evidence for dimensionality and construct validity. Personality and Individual Differences, 37(2), 307-324. https://doi.org/10.1016/j.paid.2003.09.005
41. Wang, B.-q., Yao, N.-q., Zhou, X., Liu, J., & Lv, Z.-t. (2017). The association between attention-deficit/hyperactivity disorder and internet addiction: a systematic review and meta-analysis. BMC Psychiatry, 17(1), 1-12. https://doi.org/10.1186/s12888-017-1408-x
42. Wang, C., Pan, R., Wan, X., Tan, Y., Xu, L., McIntyre, R. S., Choo, F. N., Tran, B., Ho, R., & Sharma, V. K. (2020). A longitudinal study on the mental health of the general population during the COVID-19 epidemic in China. Brain, behavior, and immunity, 87, 40-48. https://doi.org/10.1016/j.bbi.2020.04.028
43. Young, K. (1998). Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder. CyberPsychology & Behaviour, 1(3), p. 237-244. http://dx.doi.org/10.1089/cpb.1998.1.237

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به آسیب‌شناسی، مشاوره و غنی‌سازی خانواده می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Family Pathology, Counseling and Enrichment Journal

Designed & Developed by : Yektaweb