کارکرد جنسی سالم هر یک از همسران از عوامل برجسته و تأثیرگذار بر کیفیت رابطه زناشویی است. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی برنامه آموزش شناختی- رفتاری بر افزایش رضایت زناشویی زنان دارای اختلال کمکاری میل جنسی انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی و طرح آن پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه پژوهش دربرگیرنده زنان دچار کمکاری جنسی مراجعهکننده به مراکز مشاوره شهر کرمانشاه بودند. نمونههای بهاندازه 30 نفر با بهکارگیری روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و در دو گروه 15 نفری گمارده شدند. نخست پیشآزمون اجرا شد، سپس گروه آزمایش فرارو برنامه آموزش شناختی– رفتاری قرار گرفتند. در پایان آموزش در هر دو گروه پسآزمون اجرا شد. دادههای دریافتی با کمک نرمافزار آماری 19SPSS، آزمونهای آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که آموزش شناختی- رفتاری بر رضایت زناشویی زنان دچار کمکاری میل جنسی با ضریب اثربخشی 48/0 تأثیرگذار است. به این معنی که برنامه آموزش، شناختی- رفتاری بهطور معنیداری در زنان دارای کمکاری میل جنسی مایه افزایش رضایت زناشویی شده است (001/0P=). با توجه به تأثیر آموزش شناختی- رفتاری بر افزایش رضایت زناشویی زنان بکار بستن این آموزشها از سوی کارآزمودگان ورزیده در برنامه درمانی زنان دارای اختلال کمکاری میل جنسی پیشنهاد میگردد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |