Family Pathology
آسیبشناسی خانواده
FPJ
Literature & Humanities
http://fpcej.ir
1
admin
2423-4850
2423-4850
10.18869/acadpub.fpcej
fa
jalali
1400
6
1
gregorian
2021
9
1
7
1
online
1
fulltext
fa
مدلیابی ساختاری تعارض والد – فرزند و درگیری تحصیلی در دانشجویان با تأکید بر نقش واسطهای دشواری در تنظیم هیجان
Structural Modeling of Parent-Child Conflict and Academic Engagement in Students: The Mediating Role of Difficulties in Emotion Regulation
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="tab-stops:right 13.0cm decimal 522.6pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span sans-serif="" style="font-family:Calibri,"><span style="font-size:10.0pt"><span b="" lang="FA" roya="" style="font-family:"><span style="text-decoration:none"><span style="text-underline:none">درگیری تحصیلی</span></span></span></span> <span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" roya="" style="font-family:">عامل بسیار برجستهای در رسیدن به تجربه یادگیری است که موفقیت تحصیلی</span></span> <span style="font-size:10.0pt"><span b="" lang="FA" roya="" style="font-family:"><span style="text-decoration:none"><span style="text-underline:none">دانشجویان</span></span></span></span> <span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" roya="" style="font-family:">را به شکل غیرمستقیم تضمین مینماید؛</span></span> <span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" roya="" style="font-family:">بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای دشواری در تنظیم هیجان در رابطهی میان تعارض والد </span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">–</span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" roya="" style="font-family:"> فرزند و درگیری تحصیلی صورت پذیرفت. ا</span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" roya="" style="font-family:">ین پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش </span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" roya="" style="font-family:">همبستگی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعهی این پژوهش شامل همه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه لرستان به تعداد 7500 دانشجوی کارشناسی در سال تحصیلی 1401-1400 بود. حجم نمونه آماری بر پایه قاعده سرانگشتی کلاین برابر 240 نفر تعیین شد که به روش نمونهگیری در دسترس و با پرسشنامه آنلاین انجام شد. ابزارهای مورداستفاده در این پژوهش پرسشنامه ارزیابی رابطه والد- فرزند (</span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt">PSRS</span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" roya="" style="font-family:">؛ </span></span><span style="font-size:9.5pt"><span style="letter-spacing:-.1pt"><a href="https://doi.org/10.1037/0012-1649.19.5.703" style="color:blue; text-decoration:underline"><span dir="LTR" style="text-decoration:none"><span style="text-underline:none">Fine, Moreland & Schwebel, 1983</span></span></a></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" roya="" style="font-family:">)، مقیاس دشواری در تنظیم هیجان-فرم کوتاه (</span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt">DERS-16</span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" roya="" style="font-family:">؛ </span></span><span style="font-size:9.5pt"><span style="letter-spacing:-.1pt"><a href="https://doi.org/10.1007/s10862-015-9514-x" style="color:blue; text-decoration:underline"><span dir="LTR" style="text-decoration:none"><span style="text-underline:none">Bjureberg et al., 2016</span></span></a></span></span><span dir="LTR" style="font-size:9.5pt"><span style="letter-spacing:-.1pt">(</span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" roya="" style="font-family:"> و مقیاس درگیری تحصیلی (</span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt">AES</span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" roya="" style="font-family:">؛</span></span> <span dir="LTR" style="font-size:9.5pt"><span style="letter-spacing:-.1pt"><a href="https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2011.05.002" style="color:blue; text-decoration:underline"><span style="text-decoration:none"><span style="text-underline:none">Reeve & Tseng, 2011</span></span></a></span></span><span style="font-size:10.0pt"><span b="" roya="" style="font-family:"> بود. همه تحلیل­ها با استفاده از نرمافزارهای بسته آماری برای علوم اجتماعی 22</span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"> SPSS- </span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" roya="" style="font-family:">و نرمافزار آموس 24</span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"> AMOS- </span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" roya="" style="font-family:">انجام شدند. یافتهها نشان داد که تعارض والد-فرزند دارای اثر مستقیم و مثبتی بر دشواری در تنظیم هیجان بود </span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" roya="" style="font-family:">(01/0></span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">P</span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" roya="" style="font-family:">،</span></span> <span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" roya="" style="font-family:">51/0</span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">=</span></span> <span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">β</span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" roya="" style="font-family:">)</span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" roya="" style="font-family:">؛ ولی بر درگیری تحصیلی اثر مستقیم نداشت (05/0<</span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt">p</span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" roya="" style="font-family:">). همچنین دشواری در تنظیم هیجان دارای اثر منفی بر درگیری تحصیلی بود </span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" roya="" style="font-family:">(01/0></span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">P</span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" roya="" style="font-family:">،</span></span> <span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" roya="" style="font-family:">25/0-</span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">=</span></span> <span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">β</span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" roya="" style="font-family:">)</span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" roya="" style="font-family:">. نتایج غیرمستقیم نشان داد که دشواری در تنظیم هیجان توانست نقش میانجیگری در رابطه میان تعارض والد </span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">–</span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" roya="" style="font-family:"> فرزند و درگیری تحصیلی ایفا کند (05/0></span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt">P</span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" roya="" style="font-family:">،</span></span> <span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" roya="" style="font-family:">13/0-</span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt">=</span> <span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">β</span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" roya="" style="font-family:">)؛ بنابراین هرچه تعارض والد-فرزند بیشتر شود، مشکلات هیجانی جوانان بیشتر میشود و دشواری در تنظیم هیجان بالاتر درگیری تحصیلی کمتری را به دنبال دارد.</span></span></span></span></span></span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span sans-serif="" style="font-family:Calibri,"><b><span style="font-size:9.5pt"><span style="letter-spacing:-.1pt">Background: </span></span></b><span style="font-size:9.5pt"><span style="letter-spacing:-.1pt">Academic engagement is very important in achieving a learning experience that indirectly guarantees students' academic achievement. <b>Objective:</b> The purpose of this study was to investigate the mediating role of difficulties in emotional regulation in the relationship between parent-child conflict and academic engagement. <b>Method:</b></span></span> <span style="font-size:9.5pt"><span style="letter-spacing:-.1pt">This research is applied in terms of purpose and correlation of the type structural equation modeling in terms of methodology. The population of this study included all undergraduate students of Lorestan University to the number of 7500 undergraduate students in the academic year 2021-2022. The statistical sample size was determined based on Klein's thumb rule equal to 240 people which was done by available sampling method and online questionnaire. The instruments used in this study were parents–Child Relationship Scale (PCRS; <a href="https://doi.org/10.1037/0012-1649.19.5.703" style="color:blue; text-decoration:underline"><span style="text-decoration:none"><span style="text-underline:none">Fine, Moreland & Schwebel, 1983</span></span></a>), the Difficulties in Emotion Regulation Scale- Short Form (DERS-16; <a href="https://doi.org/10.1007/s10862-015-9514-x" style="color:blue; text-decoration:underline"><span style="text-decoration:none"><span style="text-underline:none">Bjureberg et al., 2016</span></span></a>), and Academic Engagement Scale (AES; <a href="https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2011.05.002" style="color:blue; text-decoration:underline"><span style="text-decoration:none"><span style="text-underline:none">Reeve & Tseng, 2011</span></span></a>). All analyzes were performed using SPSS-22 and AMOS-24. </span></span><b><span style="font-size:9.5pt"><span style="background:white"><span style="color:#333333">Findings:</span></span></span></b><span style="font-size:9.5pt"><span style="letter-spacing:-.1pt"> The results of data analysis showed that the parent-child conflict had a direct and positive effect on difficulties in emotional regulation (</span></span><span dir="RTL" lang="FA" style="font-size:9.5pt"><span cambria="" style="font-family:">β</span></span><span style="font-size:9.5pt"><span style="letter-spacing:-.1pt">= 0/51; p<0/01); but it did not have a direct effect on academic engagement (p>0/05). Also, difficulties in emotional regulation harmed academic engagement (</span></span><span dir="RTL" lang="FA" style="font-size:9.5pt"><span cambria="" style="font-family:">β</span></span><span style="font-size:9.5pt"><span style="letter-spacing:-.1pt">= -0/25; p<0/01). Indirect results showed that difficulties in emotional regulation could mediate the relationship between parent-child conflict and academic engagement (</span></span><span dir="RTL" lang="FA" style="font-size:9.5pt"><span cambria="" style="font-family:">β</span></span><span style="font-size:9.5pt"><span style="letter-spacing:-.1pt">= -0/13; p<0/05). <b>Conclusion:</b> Thus, the greater the parent-child conflict, the greater the emotional problems of young people, and the greater the difficulty in regulating emotion, the less academic engagement.</span></span></span></span></span></div>
<br>
تعارض والد - فرزند,درگیری تحصیلی,دشواری در تنظیم هیجان,
: parent-child conflict, difficulties in emotional regulation, academic engagement
161
194
http://fpcej.ir/browse.php?a_code=A-10-573-1&slc_lang=fa&sid=1
Houshang
Gravand
هوشنگ
گراوند
garavand.h@lu.ac.ir
4199804668
10031947532846002051
Yes
Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Khorramabad, Iran.
گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران.
Saeeda
Sabzian
سعیده
سبزیان
s.sabzian@hmu.ac.ir
4200011417
10031947532846002052
No
Counseling Department, Faculty of Humanities, Hazrat Masoumeh University, Qom, Iran.
گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران.
Abdullah
Mohammadi
عبداله
محمدی
abdolah61@yahoo.com
4199722541
10031947532846002053
No
Ph.D. Educational Psychology, General Directorate of Education, Sanandaj, Iran.
دکتری تخصصی، روانشناسی تربیتی، اداره کل آموزشوپرورش، سنندج، ایران.