Family Pathology
آسیبشناسی خانواده
FPJ
Literature & Humanities
http://fpcej.ir
1
admin
2423-4850
2423-4850
10.18869/acadpub.fpcej
fa
jalali
1400
6
1
gregorian
2021
9
1
7
1
online
1
fulltext
fa
تأثیر مداخله روان-آموزشی مهارتهای فرزند پروری مثبت و ایمن بر کیفیت زندگی مادران و تابآوری کودکان
The Effect of Psycho-educational Intervention of Positive and Safe Parenting Skills on Mothers' Quality of Life and Children's Resilience
تخصصي
Special
كاربردي
Applicable
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span sans-serif="" style="font-family:Calibri,"><b><span lang="FA" style="font-size:9.5pt"><span b="" roya="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.2pt">زمینه:</span></span></span></b><span lang="FA" style="font-size:9.5pt"><span b="" roya="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.2pt"> ارتقای مهارتهای فرزند پروری میتواند بهواسطه افزایش اعتماد به خود، تراز کیفیت زندگی مادران را افزایش و درنتیجه مقابله با استرس فرزندان را بهبود بخشد. <b>هدف:</b> پژوهش حاضر با هدف تأثیر مداخله روان-آموزشی مهارتهای فرزند پروری مثبت و ایمن بر کیفیت زندگی مادران و تابآوری کودکان انجام شد. <b>روش: </b>روش این پژوهش کاربردی آزمایشی و دارای طرح آزمایشی پیشآزمون، پسآزمون و آزمون پیگیری یک ماهه با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل مادران کودکان پیشدبستانی بود مراجعهکننده به مهدکودک گلها در شهر تهران طی سال 1400 بود. از میان جامعه آماری، 30 نفر از مادران دارای کودک پیشدبستانی با به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایشی 15 نفری و گروه کنترل 15 نفری گمارش شدند. برای گردآوری دادهها از ابزارهای مقیاس کیفیت زندگی سازمان سلامت جهانی (</span></span></span><span style="font-size:8.0pt"><span style="letter-spacing:-.2pt"><a href="http://sjsph.tums.ac.ir/article-1-187-en.html" style="color:blue; text-decoration:underline">Nejat , Montazeri, Holakouie , Mohammad , Majdzadeh, 2007<span b="" lang="FA" roya="" style="font-family:">)</span></a></span></span><span style="font-size:9.5pt"><span b="" roya="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.2pt"> و مقیاس اندازهگیری تابآوری کودک و نوجوان</span></span></span><span style="font-size:8.0pt"><span style="letter-spacing:-.2pt"><a href="https://doi.org/10.1177%2F1049731511428619" style="color:blue; text-decoration:underline"> Liebenberg, Ungar, & Vijver, 2012)</a></span></span><span lang="FA" style="font-size:9.5pt"><span b="" roya="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.2pt">) استفاده شد. گروه آزمایش در هشت جلسه 45 دقیقهای</span></span></span> <span lang="FA" style="font-size:9.5pt"><span b="" roya="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.2pt">مداخله روان-آموزشی مهارتهای فرزند پروری مثبت و ایمن </span></span></span><span lang="FA" style="font-size:8.0pt"><span b="" roya="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.2pt">(<a href="http://dorl.net/dor/20.1001.1.16826612.1397.18.2.3.2" style="color:blue; text-decoration:underline"><span calibri="" dir="LTR" lang="EN-US" style="font-family:">Alipour , Aliakbari Dehkordi & Barghi Irani </span><span calibri="" dir="LTR" lang="EN-US" style="font-family:">, 2018</span>.</a>)</span></span></span><span lang="FA" style="font-size:9.5pt"><span b="" roya="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.2pt"> شرکت کردند و اعضای گروه کنترل در آن هنگام مداخلهای دریافت نکردند. جهت آزمون فرضیههای این پژوهش از تحلیل کوواریانس چندگانه برای بررسی تأثیر مداخله و از تحلیل واریانس اندازه‏گیری‏های مکرر برای بررسی ثبات تأثیر مداخله در مرحله پیگیری استفاده شد. <b>یافتهها:</b> نتایج نشان داد</span></span></span> <span lang="FA" style="font-size:9.5pt"><span b="" roya="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.2pt">مداخله روان-آموزشی مهارتهای فرزند پروری مثبت و ایمن کیفیت زندگی مادران و تابآوری کودکان گروه آزمایشی را در مقایسه با گروه کنترل در پسآزمون و آزمون پیگیری له طور معنیدار افزایش داد. <b>نتیجهگیری</b>: بر اساس این پژوهش میتوان نتیجه گرفت مداخله روان-آموزشی مهارتهای فرزند پروری مثبت و ایمن شایان بهکارگیری در فضاهای آموزشی و پرورشی است.</span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:11pt"><span style="line-height:119%"><span sans-serif="" style="font-family:Calibri,"><b><span style="font-size:9.5pt"><span style="line-height:119%"><span style="letter-spacing:-.1pt">Background:</span></span></span></b><span style="font-size:9.5pt"><span style="line-height:119%"><span style="letter-spacing:-.1pt"> Enhancement of parenting skills can</span></span></span> <span style="font-size:9.5pt"><span style="line-height:119%"><span style="letter-spacing:-.1pt">increase the level of</span></span></span><span style="font-size:9.5pt"><span style="line-height:119%"><span style="letter-spacing:-.1pt"> mothers' quality of life by increasing their self-confidence and thus improve their children's coping with stress<b>. Objective:</b> This study aimed to investigate the effect of the psycho-educational intervention of positive and safe parenting skills on mothers' quality of life and children's resilience. <b>Method:</b> Current applied research </span></span></span><span style="font-size:9.5pt"><span style="line-height:119%"><span style="letter-spacing:-.1pt">had a</span></span></span><span style="font-size:9.5pt"><span style="line-height:119%"><span style="letter-spacing:-.1pt">n experimental method with a pre-test, post-test, and one-month follow-up design with a control group. The statistical population included mothers of preschool children who were referred to GOLHA Kindergarten in Tehran in 2021. From </span></span></span><span style="font-size:9.5pt"><span style="line-height:119%"><span style="letter-spacing:-.1pt">this </span></span></span><span style="font-size:9.5pt"><span style="line-height:119%"><span style="letter-spacing:-.1pt">statistical population, 30 mothers with preschool children were selected by a Purposeful sampling method and then randomly assigned to two experimental groups of 15 people and a control group of 15 people. Data were collected using the scale of the world health organization's quality of life </span></span></span><span style="font-size:9.5pt"><span style="line-height:119%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">(</span></span></span><span style="font-size:8.0pt"><span style="line-height:119%"><a href="http://sjsph.tums.ac.ir/article-1-187-en.html" style="color:blue; text-decoration:underline"><span style="text-decoration:none"><span style="text-underline:none">Nejat, Montazeri, Holakouie, Mohammad, Majdzadeh, 2007)</span></span></a> </span></span><span style="font-size:9.5pt"><span style="line-height:119%"><span style="letter-spacing:-.1pt"> and the scale of the child and youth resilience measure (CYRM) – 28 (</span></span></span><span style="font-size:8.0pt"><span style="line-height:119%"><span style="letter-spacing:-.1pt"><a href="https://doi.org/10.1177%2F1049731511428619" style="color:blue; text-decoration:underline">Liebenberg, Ungar, & Vijver, 2012</a></span></span></span><span style="font-size:9.5pt"><span style="line-height:119%"><span style="letter-spacing:-.1pt">). The experimental group participated in eight 45-minute sessions of the psycho-educational intervention of positive and safe parenting skills </span></span></span><span style="font-size:8.0pt"><span style="line-height:119%">(</span></span><span lang="FA" style="font-size:8.0pt"><span style="line-height:119%"><span b="" roya="" style="font-family:"><span style="color:#0000cc"><a href="http://dorl.net/dor/20.1001.1.16826612.1397.18.2.3.2" style="color:blue; text-decoration:underline"><span calibri="" lang="EN-US" style="font-family:"><span style="color:#0000cc"><span style="text-decoration:none"><span style="text-underline:none">Alipour, Aliakbari Dehkordi & Barghi Irani, 2018</span></span></span></span></a></span></span></span></span><span style="font-size:9.5pt"><span style="line-height:119%"><span style="letter-spacing:-.1pt">) and the control group did not receive any intervention at that time. To test the hypotheses of this study, multiple analysis of covariance was used to evaluate the effect of the intervention and repeated measures analysis of variance was used to evaluate the stability of the effect of the intervention in the follow-up stage<b>. The results:</b> The results showed that the psycho-educational intervention of positive and safe parenting skills significantly increased the positive quality of life of mothers and the resilience of children in the experimental group compared to the control group in post-test and follow-up tests. <b>Conclusion:</b> Based on finding of this study, it can be concluded the psycho-educational intervention of positive and safe parenting skills can be used in educational spaces.</span></span></span><b><span style="font-size:9.5pt"><span style="line-height:119%"></span></span></b></span></span></span></div>
روان-آموزشی, فرزند پروری, کیفیت زندگی, تابآوری
psycho-educational, parenting, quality of life, resilience
29
54
http://fpcej.ir/browse.php?a_code=A-10-538-1&slc_lang=fa&sid=1
Shahin
Paniri
شهین
پنیری
Shahin.paniri@gmail.com
10031947532846002008
10031947532846002008
Yes
M. A, General Psychology, Faculty of Humanities, Payame Noor University. Tehran, Iran.
کارشناسی ارشد، روان شناسی عمومی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور. تهران، ایران.
Mahnaz
Ali Akbari Dehkordi
مهناز
علی اکبری دهکردی
aliakbaridehkordi@gmail.com
10031947532846002009
10031947532846002009
No
Professor of Clinical Psychology, Faculty of Humanities, Payame Noor University of Tehran, Tehran, Iran.
استاد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران.