Family Pathology
آسیبشناسی خانواده
FPJ
Literature & Humanities
http://fpcej.ir
1
admin
2423-4850
2423-4850
10.18869/acadpub.fpcej
fa
jalali
1398
6
1
gregorian
2019
9
1
5
1
online
1
fulltext
fa
تأثیر آموزش خودمراقبتی بر نگرش های ناکارآمد زنان داوطلب مربیگری تربیت جنسی کودکان
Effect of self-care training on dysfunctional attitudes in volunteer women of instructing children’s sexual education
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<br>
<span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:9.0pt;">آشنایی با فرایند آموزش خودمراقبتی و تربیت جنسی به کودکان، میتواند به داوطلبان مربیگری تربیت جنسی استرس وارد کرده و برای آنها نگرشهای نادرستی را ایجاد نماید. </span></span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:9.0pt;">هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی </span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:9.0pt;">تأثیر آموزش خودمراقبتی بر نگرش­های ناکارآمد زنان داوطلب مربیگری تربیت جنسی کودکان </span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:9.0pt;">بود.</span></span> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:9.0pt;">این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و طرح از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. </span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:9.0pt;">جامعه آماری این پژوهش همه زنان داوطلب شرکت در دوره تربیت مربی مهارتهای خودمراقبتی جنسی و تربیت جنسی انجمن حمایت از حقوق کودکان در سال 1397 بود </span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:9.0pt;">که با روش نمونهگیری هدفمند 30 نفر از این افراد انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. در این پژوهش از </span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:9.0pt;">پرسشنامه نگرشهای ناکارآمد</span></span> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:9.0pt;">(ویسمن و همکاران</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:9.0pt;">، 1987) استفاده شد. دادهها با آزمون تحلیل کوواریانس تحلیل شد.</span></span> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:9.0pt;">نتایج نشان داد </span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:9.0pt;">آموزش خودمراقبتی بر نگرش­های ناکارآمد زنان داوطلب مربیگری تربیت جنسی کودکان </span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:9.0pt;">تأثیر دارد</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:9.0pt;"> (</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:mitra;"><span style="font-size:9.0pt;">f=97/81</span></span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:9.0pt;">، 05/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:mitra;"><span style="font-size:9.0pt;">p</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">≤</span></span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:9.0pt;">).</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:9.0pt;"> با توجه به نتایج بهدستآمده میتوان نتیجهگیری نمود که </span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:9.0pt;">آموزش خودمراقبتی</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:9.0pt;"> میتواند به بهرهگیری از مفاهیمی همچون </span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:9.0pt;">آموزش تکنیک توقف نگرانیها و اصول تفکر مثبت و خوشبینانه و پرورش شخصیت سالم </span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:9.0pt;">و افزایش </span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:9.0pt;">خودآگاهی</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:9.0pt;">،</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:9.0pt;"> نگرشهای ناکارآمد </span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:9.0pt;">زنان داوطلب </span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:9.0pt;">را کاهش داده و درنتیجه آنها میتوانند کارآیی بالاتری را در جهت آموزش </span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:9.0pt;">تربیت جنسی کودکان</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:9.0pt;"> نشان دهند.</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:9.0pt;"></span></span><br>
Familiarity with the process of self-care training and sexual education can make sexual education instructing volunteers stressful and create incorrect attitudes for them. The aim of the present study was to investigate the effectiveness of Self-care training on dysfunctional attitudes in Volunteer women of instructing children’s sexual education. The research was a quasi-experimental study and a pretest-posttest design with control group. The statistical population in this study included all Volunteer women to take part in the courses of instructor training in sexual self-care skills and sexual education held by the society of children rights support in 2018, 30 of whom were selected through purposive sampling and they were randomly replaced into experimental (15 individuals) and control groups (15 individuals). The questionnaire of dysfunctional attitudes (Wissman, et.al, 1987) was used in the current study. The data were analyzed via ANCOVA method. the results showed that Self-care training is effective on dysfunctional attitudes of sexual education instructing Volunteer women of the children (P≤0.05). considering the results, it can be concluded that Self-care training can decrease dysfunctional attitudes of the Volunteer women through employing concepts such as training technique of stopping anxieties and the principles of positive and optimistic thoughts and nurturing healthy personality and raising self-awareness; and as a result, they can show higher efficiency to train children’s sexual training.<br>
آموزش خودمراقبتی, نگرشهای ناکارآمد, تربیت جنسی, زنان داوطلب مربیگری
self-care training, dysfunctional attitudes, sexual education, instructing volunteer women
77
90
http://fpcej.ir/browse.php?a_code=A-10-396-1&slc_lang=fa&sid=1
Shima
Hajiriloo
شیما
حاج ایریلو
shima.iriloo@gmail.com
10031947532846001389
10031947532846001389
No
Faculty of Humanities, Islamic Azad University, West Tehran Branch, Tehran, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، تهران، ایران.
Elaheh
Khoshnevis
الهه
خوشنویس
Elaheh.khoshnevis@gmail.com
10031947532846001390
10031947532846001390
Yes
Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, West Tehran Branch, Tehran, Iran.
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، تهران، ایران.
Sima
Ghodrati
سیما
قدرتی
Sima.ghodrati17@yahoo.com
10031947532846001391
10031947532846001391
No
Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, West Tehran Branch, Tehran, Iran.
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، تهران، ایران.