@ARTICLE{Karimi, author = {Karimi, Sara and Eliasi, Mehri and Reis Ssadi, Reis Hassan and Alimihammadi, Somaieh and }, title = {The effect of Glaser group reality therapy on self-regulation and academic vitality of homeless and abused female students}, volume = {6}, number = {1}, abstract ={با توجه به افزایش روزافزون کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست و مشکلات فراوان این کودکان، توجه به عوامل ارتقاء پیشرفت آموزشی در این کودکان ضروری به نظر می‌رسد. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش واقعیت درمانی گروهی گلاسر بر خودتنظیمی و سرزندگی آموزشی دانش‌آموزان دختر انجام شد. روش پژوهش شبه آزمایشی همراه با پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش را همه دختران 11 تا 13 ساله ساکن مرکز نگهداری دختران بی‌سرپرست و بدسرپرست سازمان بهزیستی استان قزوین در سال 1397 تشکیل داند. از میان آن‌ها 26 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (13 نفر) و گواه (13 نفر) گمارش شدند. گــروه آزمایـش در 8 جلسـه 90 دقیقه‌ای به‌صورت گروهی (هر هفته یک جلسه) تحــت آمــوزش واقعیت درمانــی گروهــی گلاسر (2001) قــرار گرفتنــد، درحالی‌که گــروه گواه هیــچ مداخله‌ای را دریافت نکردند. به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های خودتنظیمی بوفارد و همکاران (1995) و سرزندگی آموزشی دهقانی زاده و حسین چاری (1391)، استفاده شد. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس به کمک نرم‌افزار SPSS نسخه 23، استفاده شد. یافته‌های برآمده از تحلیل داده‌های پژوهش نشان داد که با گواه اثر پیش آزمون، میان میانگین نمرات افراد گروه‌های آزمایش و گواه در متغیرهای خودتنظیمی (45/134 F=، 001/0 =P و 89/0 = η2) و سرزندگی آموزشی (86/617F=، 001/0 =P و 61/0 = η2)، تفاوت معناداری وجود داشت. با توجه به نتایج این پژوهش می‌توان از واقعیت درمانی گروهی به‌عنوان روشی مناسب و کارآمد جهت ارتقاء خودتنظیمی و سرزندگی آموزشی دانش‌آموزان بهره برد. }, URL = {http://fpcej.ir/article-1-256-fa.html}, eprint = {http://fpcej.ir/article-1-256-fa.pdf}, journal = {Family Pathology}, doi = {}, year = {2020} }