TY - JOUR T1 - Teaching Raising a Thinking Child Program to Mothers and it’s Effects on Anger and Mother- Child Relationship TT - آموزش برنامه تربیت کودک اندیشمند به مادران و تأثیر آن بر خشم و رابطه با فرزندان JF - fpcej JO - fpcej VL - 2 IS - 1 UR - http://fpcej.ir/article-1-113-fa.html Y1 - 2016 SP - 1 EP - 14 KW - children thinker KW - anger management KW - relationship N2 - در دهه های اخیر، برخی از پژوهشگران شیوه ارتباطی والدین و کودکان و تاثیر آن بر کنترل هیجانات را مورد پژوهش قرار داده­ اند. هدف از مطالعه حاضر بررسی اثربخشی آموزش برنامه تربیت کودک اندیشمند بر خشم و رابطه مادران با فرزندان بوده است. در این پژوهش گروه نمونه به‌صورت در­دسترس شامل 50 نفر از مادران دانش­آموزان مدارس غیرانتفاعی شهر تهران بود که برای شرکت در کارگاه تربیت کودک اندیشمند اعلام آمادگی نمودند. در این کارگاه‌ها مادران ضمن آگاهی از روش‌های مختلف کارآمد و ناکارآمد برخورد با رفتارهای کودک، تمرین‌هایی را برای بهبود سبک واکنش خود در مقابل رفتارهای چالش‌برانگیز کودکان انجام دادند. هدف کارگاه، بهبود سبک تربیتی مادران و استفاده از روش‌های تعاملی کارآمد مانند روش حل مسئله به‌جای روش‌های ناکارآمد مانند تنبیه و توبیخ بوده است. کارگاه‌ها در نُه جلسه بصورت یک جلسه دو ساعته در هفته برگزار می‌شد. ابزارهای استفاده‌شده شامل دو پرسشنامه سیاهه رابطه والد- کودک جرارد و سیاهه خشم حالت- صفت اسپیلبرگر بوده است. مادران در یک بررسی اولیه قبل از شروع کارگاه و همچنین در پایان دوره آموزشی به تکمیل پرسشنامه‌ها پرداختند. داده‌ها با استفاده از روش اندازه‌گیری مکرر تجزیه‌وتحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش برنامه تربیت کودک اندیشمند در بهبود خشم و رابطه مادران با فرزندانشان مؤثر بوده است. M3 ER -