دوره 2، شماره 1 - ( 1-1395 )                   جلد 2 شماره 1 صفحات 89-79 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- کارشناس ارشد روانشناسی خانواده‌درمانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران،ایران ، goli.shk@gmail.com
2- دکترای تخصصی تربیت مشاور، استادیار و عضو هیات علمی گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره، دانشگاه تهران، تهران،ایران
چکیده:   (10679 مشاهده)

رضایت زناشویی از مهم‌ترین شاخص­های رضایت از زندگی همسران و برخورداری از سطوح بالای آن عاملی مؤثر در عملکرد بهتر خانواده است.  ازاین‌رو پژوهش حاضر با هدف پیش­ب ینی رضایت زناشویی بر اساس سبک­ های هویتی و سبک­های عشق­ ورزی زنان انجام گرفته است. طرح پژوهش از نوع همبستگی است، جامعه آماری پژوهش شامل کلیۀ زنان معلم شهر تهران بود که 320 نفر از آن‌ها که در مناطق 1، 7، 11 و 13 تهران شاغل بودند به‌واسطۀ استفاده از فرمول کوکران با روش نمونه­ گیری خوشه‌ای به‌عنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. داده­ های پژوهش با استفاده از سیاهۀ سبک ­های هویت برزونسکی، مقیاس سبک­ های عشق‌ورزی استرنبرگ و پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ گردآوری شده است. برای تجزیه‌وتحلیل داده­ها آزمون‌های همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی بکار گرفته شد. تحلیل یافته‌ها نشان داد که رابطۀ میان مؤلفۀ هویت اطلاعاتی و سبک عشق‌ورزی تعهد با رضایت زناشویی مستقیم و معنی ­دار است (001/0> P) و می­توانند رضایت زناشویی را پیش­بینی کنند، بعلاوه  سبک هویتی پراکنده/ اجتنابی می‌تواند به شکل منفی و معنی­دار (001/0> P)  رضایت زناشویی را پیش­ بینی کنند. درنتیجه می توان گفت که انسجام هویتی، و سبک عشق‌ورزی تعهد زنان در رضایت زناشــویی آن‌ها مؤثر است، پس بهتر است در برنامه­های معطوف به غنی­ سازی خانواده و جلسات زوج درمانی لحاظ شوند.

متن کامل [PDF 1040 kb]   (5064 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

فهرست منابع
1. ارجمندنیا، علی‌اکبر؛ و پوریان، راضیه. (1395). تأثیر طرح آموزشی رحمت در میزان رضایت زناشویی زنان خانه‌دار. دو فصلنامه علمی ترویجی علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، 4(6).
2. افروز، غلامعلی. (1386). روان‌شناسی خانواده: همسران برتر، ج 9، تهران: انتشارات انجمن اولیا و مربیان.
3. امیدیان، مرتضی. (1388). هویت از دیدگاه روان‌شناسی. ج 1، یزد: دانشگاه یزد.
4. ایمانی، محسن (1390). ارتباط با خانواده همسر، ج 3، اصفهان: حدیث راه عشق.
5. بیابانگرد، اسماعیل. (1386). جوانان و ازدواج (اهداف، ملاک ها، روش ها، موانع و راه‌کارها)، ج 4، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
6. پاتو، مژگان. (1381). رابطه خودپندارنده و نگرش های مربوط به عشق. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
7. حسینی، حسین. (1392). بررسی نقش تمایزیافتگی خود، هوش معنوی و سبک های هویت در پیش بینی بهزیستی روانشناختی دانشجویان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه رازی کرمانشاه.
8. سپهریان آذر، فیروزه؛ محمدی، نسیم، بدلپور، زینب و نوروز زاده، وحید. (1395). رابطه امیدواری و شادکامی با رضایت زناشویی، سلامت و مراقبت، 18(1).
9. صادقی، مسعود؛ احمدی، احمد، بهرامی، فاطمه، اعتمادی، عذرا؛ و پورسید، سیدرضا. (1392). بررسی تأثیر آموزش به شیوه تحلیل رفتار متقابل بر سبک‌های عشق‌ورزی زوجین، مجله علمی- پژوهشی پژوهش‌های علوم شناختی و رفتاری، 3(2): پیاپی (5).
10. صبحی قراملکی، ناصر؛ و شفقتی، سعید. (1395). مقایسه سبک‌های هویت، سبک‌های مقابله‌ای و سیستم‌های فعال‌سازی بازداری رفتاری در معتادان و افراد بهنجار، مجله طب انتظامی، 5(2): 133-123.
11. غضنفری، احمد. (1383). اعتباریابی و هنجاریابی پرسشنامه سبک هویت (ISI-6G)، مطالعات تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی: 94-81.
12. غفار زاده، شهره .(1389). ارتباط بین سبک‌های هویت برزونسکی با سلامت روانی در دانشجویان دختر رشته روان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی کرج. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی: گروه علوم انسانی.
13. کاکیل، لیل.ا (1386). عشق و ازدواج، تهران: انتشارات انجمن اولیاء و مربیان.
14. کرمی، فاطمه؛ سروقد، سیروس و بقولی، حسین. (1394). رابطه ویژگی‌های شخصیتی و سبکهای هویت با رضایت از زندگی، فصلنامه علمی پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 6(4).
15. محمدی، الهام؛ ارشدی، فرناز، فرزاد، ولی الله و صالحی، مهدیه. (1395). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و اطلاعاتی بر رضایت زناشویی زنان افسرده، دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 17(2): 35-26.
16. محمودی، غلامرضا؛ گلشنی، فاطمه و نوروزیان، مهتاب. (1392). مقایسه سبک‌های دلبستگی و سبک‌های عشق‌ورزی در والدین دارای کودک عقب‌مانده ذهنی و والدین دارای کودک عادی، کودکان استثنایی، 3(2).

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.