دوره 5، شماره 2 - ( دوره 5. شماره دوم (پیاپی 10). پاییزو زمستان 1398 1398 )                   جلد 5 شماره 2 صفحات 161-180 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sedighi S, Yaghoubi A. The Effect of Intimate Behavior Teaching on the Tendency toward Triangular Relationship. fpcej. 2020; 5 (2) :161-180
URL: http://fpcej.ir/article-1-270-fa.html
صدیقی شیما، یعقوبی ابوالقاسم. تأثیر آموزش رفتار بی‌آلایش بر گرایش به رابطۀ مثلثی. آسیب شناسی، مشاوره و غنی سازی خانواده. 1398; 5 (2) :161-180

URL: http://fpcej.ir/article-1-270-fa.html


1- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان، همدان، ایران ، seddighi.shimaa@gmail.com
2- استاد گروه روانشناسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
چکیده:   (897 مشاهده)
رفتار بی‌آلایش  زناشویی بیشتر به‌عنوان یک نیاز روان‌شناختی بنیادی و یکی از ویژگی‌های کلیدی ارتباطات زناشویی شناخته‌شده است که بر سازگاری زناشویی تأثیر می‌گذارد. هدف پژوهش حاضر آشکار ساختن اثربخشی آموزش رفتار بی‌آلایش  بر کاهش تراز گرایش به رابطه مثلثی بود. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه کنترل بود. به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات از میان همۀ مراجعین زن دارای نشانگان گرایش به رابطه مثلثی مراجعه‌کننده به مرکز مشاوره سینای شهرستان همدان در 6 ماهه نخست سال 1393 که تعداد این افراد نزدیک به 200 نفر بود، 30 زن انتخاب‌شده و به‌صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جایگزین شدند. ابزار گردآوری داده پرسشنامه محقق ساخته گرایش به رابطه مثلثی بود. نخست از هر دو گروه کنترل و آزمایش داده‌های پیش‌آزمون جمع‌آوری شد. سپس گروه آزمایش 12 جلسه آموزش رفتار بی‌آلایش  دریافت کرد ولی گروه کنترل هیچ‌گونه مداخله‌ای دریافت نکرد. در مرحله آخر از هر دو گروه پس‌آزمون گرفته شد. نتایج تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش رفتار بی‌آلایش  باعث کاهش گرایش به رابطه مثلثی در زنان متأهل می‌شود (01/0>p، 79/40= F). همچنین آموزش رفتار بی‌آلایش  باعث کاهش گرایش به گفتگوی خودمانی با دیگران (01/0>p، 10/15= F)، کاهش گرایش به افشاگری با دیگران (01/0>p، 29/9= F)، کاهش گرایش به وقت گذاشتن با دیگران (01/0>p، 46/14= F) و کاهش خروج از منزل با دیگران (01/0>p، 96/7= F) می گردد.
متن کامل [PDF 1633 kb]   (189 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي

فهرست منابع
1. محققی، حسین (1390). تدوین برنامه آموزش توانمندی زوجین بر اساس نظریه عشق استرنبرگ، پایان نامه دکتری چاپ نشده. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله آسیب شناسی، مشاوره و غنی سازی خانواده می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Family Pathology, Counseling and Enrichment Journal

Designed & Developed by : Yektaweb