OTHERS_CITABLE
تأثیر درمان متمرکز بر هیجان بر سرمایه هیجانی بانوان دارای اضطراب اجتماعی
سرمایه هیجانی در زمرۀ متغیرهای مثبتی قرار دارد که میتواند در بهبود شرایط بانوان دارای اضطراب اجتماعی کارساز واقع شود. این پژوهش با هدف آشکار ساختن تأثیر درمان متمرکز بر هیجان بر سرمایه هیجانی بانوان دارای اضطراب اجتماعی اجرا شد. روش پژوهش آزمایشی از نوع پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل و دورۀ پیگیری یکماهه بود. جامعه آماری این پژوهش، بانوان با نشانههای اضطراب اجتماعی مراجعهکننده به مراکز مشاوره ندای فطرت و بهشت اصفهان در سال 1399 بودند. حجم نمونه بهصورت در دسترس 30 نفر مبتنی بر ملاکهای ورود که نمرۀ بالاتر از 40 در مقیاس اضطراب اجتماعی کانون (Connor, 2000) کسب کرده بودند، تعیین گردید و بهطور تصادفی در یک گروه آزمایش (15) نفر و گروه کنترل (15 نفر) گمارده شدند. برای جمعآوری اطلاعات، از پرسشنامه سرمایه هیجانی (Golparvar, 2016) و پرسشنامه اضطراب اجتماعی (Connor, 2000) استفاده شد. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه تحت درمان متمرکز بر هیجان قرار گرفتند؛ اما گروه کنترل هیچ مداخله روانشناختی دریافت نکرد. دادهها از طریق تحلیل واریانس اندازهگیری تکرار شده تحلیل شدند. نتایج نشان داد که گروهدرمانی متمرکز بر هیجان برافزایش سرمایه هیجانی و ابعاد آن (عاطفه مثبت، احساس انرژی و شادمانی) در بانوان دارای اضطراب اجتماعی با اندازۀ اثر 80 درصد تأثیر معنادار داشت (01/0>P). بر اساس نتایج پژوهش حاضر میتوان درمان متمرکز بر هیجان را بهعنوان یﮏ روش درﻣﺎﻧﯽ ﺑﺮای افزایش سرمایه هیجانی بانوان دارای اضطراب اجتماعی ﺑﻪ کار برد.
http://fpcej.ir/article-1-293-fa.pdf
2022-05-18
1
28
اضطراب اجتماعی
درمان متمرکز بر هیجان
سرمایه هیجانی
The Effect of Emotion-Based Therapy on the Emotional Capital of Women with Social Anxiety
Background: Emotional capital is one of the decisive variables that can be effective in improving the condition of women with social anxiety. Objective: The study aimed to determine the effect of emotion therapy on the emotional capital of women with social anxiety. Method: The research method was experimental, pretest-posttest with a control group, and a one-month follow-up period. The statistical population of this study was women with symptoms of social anxiety who were referred to counseling centers Nedaye Fetrat and Behesht in Isfahan in 2020. The 30 individuals sample determined by the available sampling based on the inclusion criteria who scored higher than 40 on the social anxiety scale of Connor et al. (2000, screening form) and were randomly assigned to an experimental group (n = 15). And the control group (15 people) was assigned. The emotional capital questionnaire (Golparvar, 2016) and social anxiety questionnaire (Connor, 2000) were used to collect information. The experimental group underwent emotion-focused treatment for 10 sessions. But the control group did not receive any psychological intervention. Data were analyzed by repeated-measures analysis of variance. The results: The results showed that emotion group therapy had a significant effect on increasing emotional capital and its dimensions (positive emotion, feeling of energy, and happiness) in women with social anxiety with an effect size of 80% (P <0.01). Conclusion: Based on the results of the present study, emotion-based therapy can be used as a method of increasing the emotional capital of women with social anxiety.
http://fpcej.ir/article-1-293-en.pdf
2022-05-18
1
28
emotion-based therapy
emotional capital
social anxiety
Dariush
Soltani
Soltanidh300@gmail.com
1
M.A student, Department of Psychology, Naein Branch, Islamic Azad University, Naein, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0002-5922-3896
Fatemeh Sadat
Tabatabaeinejad
f.tabatabaei49@yahoo.com
2
Assistant Professor, Department of Psychology, Naein Branch, Islamic Azad University, Naein, Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0001-7496-7259
OTHERS_CITABLE
تأثیر مداخله روان-آموزشی مهارتهای فرزند پروری مثبت و ایمن بر کیفیت زندگی مادران و تابآوری کودکان
زمینه: ارتقای مهارتهای فرزند پروری میتواند بهواسطه افزایش اعتماد به خود، تراز کیفیت زندگی مادران را افزایش و درنتیجه مقابله با استرس فرزندان را بهبود بخشد. هدف: پژوهش حاضر با هدف تأثیر مداخله روان-آموزشی مهارتهای فرزند پروری مثبت و ایمن بر کیفیت زندگی مادران و تابآوری کودکان انجام شد. روش: روش این پژوهش کاربردی آزمایشی و دارای طرح آزمایشی پیشآزمون، پسآزمون و آزمون پیگیری یک ماهه با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل مادران کودکان پیشدبستانی بود مراجعهکننده به مهدکودک گلها در شهر تهران طی سال 1400 بود. از میان جامعه آماری، 30 نفر از مادران دارای کودک پیشدبستانی با به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایشی 15 نفری و گروه کنترل 15 نفری گمارش شدند. برای گردآوری دادهها از ابزارهای مقیاس کیفیت زندگی سازمان سلامت جهانی (Nejat , Montazeri, Holakouie , Mohammad , Majdzadeh, 2007) و مقیاس اندازهگیری تابآوری کودک و نوجوان Liebenberg, Ungar, & Vijver, 2012)) استفاده شد. گروه آزمایش در هشت جلسه 45 دقیقهای مداخله روان-آموزشی مهارتهای فرزند پروری مثبت و ایمن (Alipour , Aliakbari Dehkordi & Barghi Irani , 2018.) شرکت کردند و اعضای گروه کنترل در آن هنگام مداخلهای دریافت نکردند. جهت آزمون فرضیههای این پژوهش از تحلیل کوواریانس چندگانه برای بررسی تأثیر مداخله و از تحلیل واریانس اندازهگیریهای مکرر برای بررسی ثبات تأثیر مداخله در مرحله پیگیری استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد مداخله روان-آموزشی مهارتهای فرزند پروری مثبت و ایمن کیفیت زندگی مادران و تابآوری کودکان گروه آزمایشی را در مقایسه با گروه کنترل در پسآزمون و آزمون پیگیری له طور معنیدار افزایش داد. نتیجهگیری: بر اساس این پژوهش میتوان نتیجه گرفت مداخله روان-آموزشی مهارتهای فرزند پروری مثبت و ایمن شایان بهکارگیری در فضاهای آموزشی و پرورشی است.
http://fpcej.ir/article-1-296-fa.pdf
2022-05-18
29
54
روان-آموزشی
فرزند پروری
کیفیت زندگی
تابآوری
The Effect of Psycho-educational Intervention of Positive and Safe Parenting Skills on Mothers\' Quality of Life and Children\'s Resilience
Background: Enhancement of parenting skills can increase the level of mothers' quality of life by increasing their self-confidence and thus improve their children's coping with stress. Objective: This study aimed to investigate the effect of the psycho-educational intervention of positive and safe parenting skills on mothers' quality of life and children's resilience. Method: Current applied research had an experimental method with a pre-test, post-test, and one-month follow-up design with a control group. The statistical population included mothers of preschool children who were referred to GOLHA Kindergarten in Tehran in 2021. From this statistical population, 30 mothers with preschool children were selected by a Purposeful sampling method and then randomly assigned to two experimental groups of 15 people and a control group of 15 people. Data were collected using the scale of the world health organization's quality of life (Nejat, Montazeri, Holakouie, Mohammad, Majdzadeh, 2007) and the scale of the child and youth resilience measure (CYRM) – 28 (Liebenberg, Ungar, & Vijver, 2012). The experimental group participated in eight 45-minute sessions of the psycho-educational intervention of positive and safe parenting skills (Alipour, Aliakbari Dehkordi & Barghi Irani, 2018) and the control group did not receive any intervention at that time. To test the hypotheses of this study, multiple analysis of covariance was used to evaluate the effect of the intervention and repeated measures analysis of variance was used to evaluate the stability of the effect of the intervention in the follow-up stage. The results: The results showed that the psycho-educational intervention of positive and safe parenting skills significantly increased the positive quality of life of mothers and the resilience of children in the experimental group compared to the control group in post-test and follow-up tests. Conclusion: Based on finding of this study, it can be concluded the psycho-educational intervention of positive and safe parenting skills can be used in educational spaces.
http://fpcej.ir/article-1-296-en.pdf
2022-05-18
29
54
psycho-educational
parenting
quality of life
resilience
Shahin
Paniri
Shahin.paniri@gmail.com
1
M. A, General Psychology, Faculty of Humanities, Payame Noor University. Tehran, Iran.
AUTHOR
Mahnaz
Ali Akbari Dehkordi
aliakbaridehkordi@gmail.com
2
Professor of Clinical Psychology, Faculty of Humanities, Payame Noor University of Tehran, Tehran, Iran.
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
پیشبینی تعارض کار - خانواده بر پایۀ تنیدگی شغلی، شفقت به خود و سازگاری زناشویی در میان آموزگاران زن هنگام اخبار کووید ۱۹
محیط کار و خانواده بهعنوان دو قطب اصلی زندگی در دهه حاضر درگیر همهگیری کووید ۱۹ شد و عوامل زیادی همچون تعارض، سازگاری، تنیدگی و غیره را تحت تأثیر قرار داد. هدف از پژوهش حاضر، پیشبینی تعارض کار - خانواده بر اساس تنیدگی شغلی، شفقت به خود و سازگاری زناشویی در بین آموزگاران زن در همهگیری کووید ۱۹ بود. پژوهش توصیفی با طرح همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه آموزگاران زن شهر تفت که از بین آنها تعداد 250 معلم زن به روش نمونهگیری در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند. پرسشنامه تعارض کار – خانواده (Carlson, Grzywacz& Zivnuska, 2000)، پرسشنامه شفقت ورزی به خود (Neff, 2003) پرسشنامه سازگاری زناشویی، (Spannier,1976) و پرسشنامه تنیدگی شغلی (Osipow,1987) آزمودنیها تکمیل شد. دادهها با ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام با نرمافزارSpss نسخه 23 تحلیل شد. نتایج نشان داد سازگاری زناشویی پیشبینی کننده منفی و معنیدار تعارض کار-خانواده است (309/0=R2،01/0p<، 52/10-t=،555/0-β=) و با یک واحد استاندارد افزایش در سازگاری زناشویی، 555/0 واحد استاندارد تعارض کار- خانواده کاهش پیدا میکند. همچنین نتایج نشان داد تنیدگی شغلی پیشبینی کننده مثبت و معنیدار تعارض کار-خانواده است (063/0=R2،01/0p<، 96/4t=،326/0β=) و با یک واحد استاندارد افزایش در تنیدگی شغلی، 326/0 واحد استاندارد تعارض کار- خانواده افزایش پیدا میکند. نتیجه اینکه افزایش تنیدگی شغلی افزایش تعارض کار – خانواده را در پی دارد درحالیکه افزایش سازگاری زناشویی کاهشدهنده تعارض کار-خانواده بود بنابراین توجه به اینگونه متغیرها جهت شناخت تأثیرات آنان بر خانواده در مراکز مشاوره و روانشناسی ضروری به نظر میرسد.
http://fpcej.ir/article-1-308-fa.pdf
2022-05-20
55
80
تعارض کار
تنیدگی شغلی
شفقت ورزی
سازگاری زناشویی
Predicting Work-family Conflict based on Job Stress, Self-Compassion, and Marital Adjustment among Female Teachers during the News of Coveid 19
Background: The workplace and family, as the mainstay of life in the current decade, have become Coveid 19 and have been affected by many factors such as conflict, adjustment, stress, and so on. This study aimed to predict work-family conflict based on job stress, self-compassion, and marital adjustment among female teachers in Coveid-19 conditions. Method: The study was descriptive with a correlational design. The statistical population of the study included all female teachers in Taft, from which 250 female teachers were selected as a sample by the available sampling method. The following questionnaires were adapted, Conflict Questionnaire - Carlson Family (2000), Self-Compassion, (2003), Spanier Marital Adjustment (1976), and OSIPOW (1987) Job Stress (1987). Data collected through these three questionnaires were analyzed using Pearson correlation coefficient, structural equations, and regression with SPSS software version 23. The results: The result revealed that marital adjustment was a negative and significant predictor of work-family conflict, and job stress was a positive and significant predictor of work-family conflict (P <0.001). In addition, between job stress and work-family conflict, there was a positive and significant relationship. The relationship between marital adjustment and work-family conflict was negative and significant (P <0.001). Conclusion: The result indicated that job stress had a significant positive relationship and self-compassion and marital adjustment had a significant negative relationship with work-family conflict. Therefore, it seems necessary to pay attention to such variables to recognize their effects on the family in counseling and psychological centers.
http://fpcej.ir/article-1-308-en.pdf
2022-05-20
55
80
work-family conflict
job stress
self-compassion
marital adjustment.
Sajedeh
Fakhrabadi
sajede.fakhrabadi@gmail.com
1
Family Counseling, Faculty of Humanities, Science and Arts University
AUTHOR
Azade
Abooei
a.abooei@tea.sau.ac.ir
2
Assistant Professor, Department of Counseling, Faculty of Humanities, Science and Arts University, Yazd, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0001-9069-041x
OTHERS_CITABLE
تعیین رفتارهای پرخطر بر پایه یکپارچگی خانواده و احساس تنهایی در دختران نوجوان
زمینه: نوجوانی یک دوره آسیب پذیر و بحرانی است و رفتارهای پرخطر یکی از برجستهترین مشکلات تهدیدکننده برای سلامت بدنی، روانشناختی و اجتماعی فرد و جامعه به شمار میرود. هدف: این پژوهش با هدف پیشگویی رفتارهای پرخطر بر پایه یکپارچگی خانواده و احساس تنهایی در دختران نوجوان دبیرستانی صورت گرفت. روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش زمینه یابی با طرح همبستگی است. جامعه آماری دربرگیرنده همه دختران نوجوان دوره دوم متوسطه شهرستان سپیدان در سال تحصیلی 1399-1400 به تعداد 762 نفر بودند که بدین منظور نمونهای دربرگیرنده 250 نفر بر پایه فرمول کوکران به روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شدند. دادهها از راه تکمیل مقیاس رفتارهای پرخطر (Zadehmohammadi et al., 2011)، مقیاس یکپارچگی سازمان یافته خانواده (Fisher et al., 1992) و مقیاس احساس تنهایی (Rasel et al., 1980) جمعآوری شد. برای تحلیل دادهها از همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گامبهگام استفاده شد. یافته ها: برآیندها نشان داد که میان یکپارچگی خانواده (کل) (602/0-, r=01/0>P) و همه مؤلفههای آن دربرگیرنده یکپارچگی (440/0-, r= 01/0>P)، همکاری (454/0-, r= 01/0>P)، وضوح قواعد (374/0-, r= 01/0>P)، وضوح همکاری (302/0-, r=01/0>P) و رفتارهای پرخطر بهصورت منفی و معنیدار و میان احساس تنهایی (390/0, r=01/0>P) و رفتارهای پرخطر رابطه ی مثبت و معنی دار دیده میشود. تحلیل رگرسیون نیز نشان داد، متغیرهای یکپارچگی خانواده و احساس تنهایی رویهم 7/42% از واریانس رفتارهای پرخطر را در دختران نوجوان را تبیین می کنند. نتیجه گیری: از مجموع یافته ها میتوان نتیجه گرفت که یکپارچگی خانواده و احساس تنهایی از جمله عوامل موثر بر رفتارهای پرخطر در دختران نوجوانان است. نتایج این پژوهش نشانگر تاثیر محافظت کننده یکپارچگی خانواده در کاهش گرایش به رفتارهای پرخطر و احساس تنهایی در افزایش گرایش به رفتارهای پرخطر در دختران نوجوانان حمایت می کند.
http://fpcej.ir/article-1-299-fa.pdf
2022-08-16
81
130
رفتارهای پرخطر
یکپارچگی خانواده
احساس تنهایی
Determining High-risk Behaviors Based on Family Cohesion and Loneliness in Adolescent Girls
Background: Adolescence is a vulnerable and critical period and high-risk behaviors are one of the most important threatening problems for the physical, psychological, and social health of individuals and society. Objective: This study aimed to predict high-risk behaviors based on family cohesion and loneliness in high school adolescent girls. Method: This research is applied in terms of purpose and correlation design in terms of methodology. The statistical population included 762 adolescent girls in the second year of high school in Sepidan city in the academic year 2020-2021. For this purpose, a sample of 250 people based on Cochran's formula was selected by stratified random sampling. Data were collected by completing the High-Risk Behavior Questionnaires (Zadehmohammadi et al., 2011) the Organized Family Cohesion Scale (Fisher et al., 1992), and the Loneliness Questionnaire (Rasel et al., 1980). Pearson correlation and stepwise regression analysis were used to analyze the data. Findings:The results showed that between family cohesion (total) (r=- 0.602, p<0.01) and all its components; cohesion (p<0.01, r=- 0.440), cooperation (r=- 0.454, p<0.01), clarity of rules (r=- 0.374, p<0.01), cooperation clarity (r=- 0.302, p<0.01) and high-risk behaviors in a negative and significant way and a positive and significant relationship is seen between feeling lonely (r=0.390, p<0.01) and high-risk behaviors. Regression analysis also showed that the variables of family cohesion and loneliness together explain 42.7% of the variance of high-risk behaviors in adolescent girls. Conclusion: From all the findings, it can be concluded that family cohesion and loneliness are among the factors affecting high-risk behaviors in adolescent girls. The results of this study indicate the protective effect of family cohesion in reducing the tendency to high-risk behaviors and the feeling of loneliness in increasing the tendency to high-risk behaviors in female adolescents.
http://fpcej.ir/article-1-299-en.pdf
2022-08-16
81
130
risky behaviors
family cohesion
loneliness
Zahra
Dehghan Ardekani
z.dehghan2018 @yahoo.com
1
M. A, Educational Research, Islamic Azad University Sepidan Branch, Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0002-0333-1249
Fereshteh
Mostafavi Rad
mostafavi78@yahoo.com
2
Assistant Professor, Department of Management, Islamic Azad University, Sepidan Branch.Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0003-4851-1160
OTHERS_CITABLE
هنجاریابی پرسشنامه نگرش مادران دربارۀ پرورش فرزندان
زمینه و هدف: نگرش دربارۀ پرورش فرزند یکی از عواملی است که در کوششهای ذهنی، هیجانی و رفتاری پدرومادر بهویژه مادران در جهت اتخاذ راهبردهای پرورش فرزندان تاثیر فراوانی دارد. هدف این پژوهش هنجار کردن پرسشنامه نگرش مادران دربارۀ پرورش فرزندان بود. روش: این پژوهش توصیفی از نوع هنجاریابی بوده است. جامعه آماری مادران تهرانی در سال 1397-98 بودند که با بهکارگیری روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای بهصورت تصادفی تعداد 599 مادر از مادران تهرانی انتخاب و در گروه نمونه قرار گرفتند. در این پژوهش تجزیهوتحلیل دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام شد که از فراوانی، درصد، رتبه درصدی، نمره Z و T، تحلیل عامل اکتشافی، تحلیل عامل تاییدی، ضریب همبستگی، شناسههای برازش، آلفای کرونباخ و آزمون مجدد استفاده شده است. یافتهها: عوامل زیر بنایی پرسشنامه، سه گسترهی شناختی، رفتاری و هیجانی تعیین و 27 پرسش از بار عاملی لازم برخوردار هستند. دادههای بهدستآمده نشان میدهد که پرسشنامه نگرش مادران دربارۀ پرورش فرزندان از روایی سازه، روایی همگرا، همسانی درونی، روایی محتوایی و پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ بالاتر از 84/0 بوده است. روایی محتوایی این پرسشنامه در بررسی متخصصان مورد تایید قرار گرفت. شناسههای IFI، TLI، CFI، NFI، GFI، RMSEA بر برازش مطلوب و مناسب دلالت دارد. نتایج: نشان میدهد که پرسشنامه نگرش مادران دربارۀ پرورش فرزندان دارای روایی و پایایی و نرم مناسب است. همچنین با افزایش تحصیلات نگرش مساعد بیشتری دربارۀ پرورش فرزند در گروه نمونه وجود داشت، ولی اشتغال و سن نتوانست تفاوتی را ایجاد نماید.
http://fpcej.ir/article-1-312-fa.pdf
2022-11-13
131
160
پرسشنامه
پرورش فرزند
مادران
هنجاریابی
Standardization of the Questionnaire for Mothers\' Attitudes toward Child-Rearing
Background: Attitude toward child-rearing is one of the factors that is very effective on the mental, emotional, and behavioral efforts of parents especially mothers in adapting strategies for children-rearing. Objective: The goal of this research is to standardize the questionnaire for mothers’ attitudes toward child-rearing. Methods: In this descriptive research the methodology is of standardizing type. The statistical population herein were mothers in Tehran in 2018-19. 599 mothers from Tehran were randomly selected using the multistage cluster sampling method and were placed in the sample group. In this research, data analysis was done in two descriptive and inferential levels, and abundance, percentage, percentage rating, Z & T score, exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, correlation coefficient, index of fit, Cronbach's alpha, and retest were used. Findings: Fundamental factors of the questionnaire, three cognitive, behavioral, and emotional realms were determined and 27 questions have the necessary factor loading. Found data demonstrate that the questionnaire for mothers’ attitudes toward children rearing has structural validity, convergent validity, internal consistency, and content validity, and using Cronbach’s Alpha, questionnaire reliability is higher than 0.84. The content validity of this questionnaire was approved by experts. IFI, TLI, CFI, NFI, GFI, and RMSEA indexes approve the desirable and appropriate validity. Results: Results show that the questionnaire for mothers’ attitudes toward children rearing has appropriate validity, reliability, and norms. In addition, as education is increased, a more favorable attitude toward child rearing is seen in the sample group but employment and age did not make any difference.
http://fpcej.ir/article-1-312-en.pdf
2022-11-13
131
160
questionnaire
child rearing
mothers
standardization
Fatemeh
Ahmadvand
fahmadvand55@gmail.com
1
M A of psychometry, Department of Psychoanalysis, Faculty of Literature and Humanities, Khomeini Shahr Azad University, Isfahan, Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0002-1651-7122
Farzaneh
Niknejadi
niknejadi@iaukhsh.ac.ir
2
Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Azad University, Khomeini Shahr Branch, Isfahan, Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0002-6281-286x
OTHERS_CITABLE
مدلیابی ساختاری تعارض والد – فرزند و درگیری تحصیلی در دانشجویان با تأکید بر نقش واسطهای دشواری در تنظیم هیجان
درگیری تحصیلی عامل بسیار برجستهای در رسیدن به تجربه یادگیری است که موفقیت تحصیلی دانشجویان را به شکل غیرمستقیم تضمین مینماید؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای دشواری در تنظیم هیجان در رابطهی میان تعارض والد – فرزند و درگیری تحصیلی صورت پذیرفت. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش همبستگی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعهی این پژوهش شامل همه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه لرستان به تعداد 7500 دانشجوی کارشناسی در سال تحصیلی 1401-1400 بود. حجم نمونه آماری بر پایه قاعده سرانگشتی کلاین برابر 240 نفر تعیین شد که به روش نمونهگیری در دسترس و با پرسشنامه آنلاین انجام شد. ابزارهای مورداستفاده در این پژوهش پرسشنامه ارزیابی رابطه والد- فرزند (PSRS؛ Fine, Moreland & Schwebel, 1983)، مقیاس دشواری در تنظیم هیجان-فرم کوتاه (DERS-16؛ Bjureberg et al., 2016( و مقیاس درگیری تحصیلی (AES؛ Reeve & Tseng, 2011 بود. همه تحلیلها با استفاده از نرمافزارهای بسته آماری برای علوم اجتماعی 22 SPSS- و نرمافزار آموس 24 AMOS- انجام شدند. یافتهها نشان داد که تعارض والد-فرزند دارای اثر مستقیم و مثبتی بر دشواری در تنظیم هیجان بود (01/0>P، 51/0= β)؛ ولی بر درگیری تحصیلی اثر مستقیم نداشت (05/0<p). همچنین دشواری در تنظیم هیجان دارای اثر منفی بر درگیری تحصیلی بود (01/0>P، 25/0-= β). نتایج غیرمستقیم نشان داد که دشواری در تنظیم هیجان توانست نقش میانجیگری در رابطه میان تعارض والد – فرزند و درگیری تحصیلی ایفا کند (05/0>P، 13/0-= β)؛ بنابراین هرچه تعارض والد-فرزند بیشتر شود، مشکلات هیجانی جوانان بیشتر میشود و دشواری در تنظیم هیجان بالاتر درگیری تحصیلی کمتری را به دنبال دارد.
http://fpcej.ir/article-1-317-fa.pdf
2022-12-11
161
194
تعارض والد - فرزند
درگیری تحصیلی
دشواری در تنظیم هیجان
Structural Modeling of Parent-Child Conflict and Academic Engagement in Students: The Mediating Role of Difficulties in Emotion Regulation
Background: Academic engagement is very important in achieving a learning experience that indirectly guarantees students' academic achievement. Objective: The purpose of this study was to investigate the mediating role of difficulties in emotional regulation in the relationship between parent-child conflict and academic engagement. Method: This research is applied in terms of purpose and correlation of the type structural equation modeling in terms of methodology. The population of this study included all undergraduate students of Lorestan University to the number of 7500 undergraduate students in the academic year 2021-2022. The statistical sample size was determined based on Klein's thumb rule equal to 240 people which was done by available sampling method and online questionnaire. The instruments used in this study were parents–Child Relationship Scale (PCRS; Fine, Moreland & Schwebel, 1983), the Difficulties in Emotion Regulation Scale- Short Form (DERS-16; Bjureberg et al., 2016), and Academic Engagement Scale (AES; Reeve & Tseng, 2011). All analyzes were performed using SPSS-22 and AMOS-24. Findings: The results of data analysis showed that the parent-child conflict had a direct and positive effect on difficulties in emotional regulation (β= 0/51; p<0/01); but it did not have a direct effect on academic engagement (p>0/05). Also, difficulties in emotional regulation harmed academic engagement (β= -0/25; p<0/01). Indirect results showed that difficulties in emotional regulation could mediate the relationship between parent-child conflict and academic engagement (β= -0/13; p<0/05). Conclusion: Thus, the greater the parent-child conflict, the greater the emotional problems of young people, and the greater the difficulty in regulating emotion, the less academic engagement.
http://fpcej.ir/article-1-317-en.pdf
2022-12-11
161
194
: parent-child conflict
difficulties in emotional regulation
academic engagement
Houshang
Gravand
garavand.h@lu.ac.ir
1
Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Khorramabad, Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0001-5228-5413
Saeeda
Sabzian
s.sabzian@hmu.ac.ir
2
Counseling Department, Faculty of Humanities, Hazrat Masoumeh University, Qom, Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0002-8777-3465
Abdullah
Mohammadi
abdolah61@yahoo.com
3
Ph.D. Educational Psychology, General Directorate of Education, Sanandaj, Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0002-6285-5974
OTHERS_CITABLE
تأثیر مداخله آموزش مهارت حل مسئله در پرخاشگری رابطهای مادران دارای فرزند پسر پرخاشگر
افزایش توانایی والدین در مهارت حل مسئله در زمینه تعامل کارآمد بابا کودکان پرخاشگر سبب کاهش سطح پرخاشگری کودکان آنها میشود. پژوهش حاضر با هدف آشکار ساختن تأثیر مداخله آموزش مهارت حل مسئله در پرخاشگری رابطهای مادران دارای فرزند پسر پرخاشگر انجام شد. روش پژوهش حاضر، آزمایشی با طرح پژوهشی پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و دورهی پیگیری یکماهه بود. جامعه آماری شامل مادران کلیه دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی در سال تحصیلی 1400 -1399 شهر کرمانشاه بود (90 هزار نفر). پس از غربالگری و تکمیل پرسشنامه توسط دانش آموزان با همکاری مادران و مربیان، از میان مادرانی که فرزندان آنها ازنظر پرخاشگری یک انحراف معیار بالاتر از میانگین بودند، تعداد 60 نفر به روش تصادفی انتخاب و در دو گروه 30 نفر آزمایش و 30 نفر کنترل قرار گرفتند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه پرخاشگری رابطهای و آشکار استفاده شد (Shahim,2007). مادران گروه آزمایش به مدت 5 جلسه 60 دقیقهای تحت آموزش قرار گرفتند و گروه گواه هم تا پایان جلسات بدون مداخله بود، جهت تحلیل داده های آماری از تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافتهها حاکی از تأثیرگذاری مداخله بر مؤلفههای پرخاشگری رابطه ای در پسآزمون (30/16 F= و 01/0p< ) و پیگیری (24/11 F= و 01/0p< ) و پرخاشگری کلامی-واکنشی در پسآزمون (25/19 F= و 01/p< ) و پیگیری (95/9 F= و 01/0p< ) بود؛ اما در مؤلفه پرخاشگری جسمانی تأثیرگذاری مشهود نبود؛ پسآزمون (20/1 F= و 05/0 p> ) و پیگیری (75/1 F= و 05/0 p> ). با توجه به یافتههای پژوهش میتوان آموزش مهارت حل مسئله را بهعنوان یک مداخله روانشناختی جهت کنترل و کاهش رفتارهای پرخاشگرانه در کودکان به کاربرد.
http://fpcej.ir/article-1-316-fa.pdf
2022-12-25
195
220
آموزش مهارت حل مسئله
پرخاشگری
فرزندان پسر
مادران
The Effect of Problem-Solving Skill Training Intervention on Relational Aggression of Mothers with an Aggressive Son
Background: Increasing the ability of parents in problem-solving skills in the field of effective interaction with aggressive children will reduce the level of aggression in their children. Objective: The present study was conducted to reveal the effect of problem-solving skill training intervention on the relational aggression of mothers with aggressive sons.Method: The method of the present study was experimental with a pre-test-post-test design with a control group and a one-month follow-up test. The statistical population included all mothers of male students of the public primary schools in the city of Kermanshah in 2020-2021. After screening and completing the questionnaire the students with the cooperation of mothers and teachers, among the mothers whose children were one standard deviation above the limit in terms of aggression, 60 people were randomly selected and divided into two groups, 30 experimental and 30 under control. A relational questionnaire was used for data collection (Shahim, 2007). The mothers of the experimental group were trained for 5 sessions of 60 minutes, and the control group was without intervention until the end of the sessions. was used to analyze the statistical data. Analysis of covariance (ANCOVA) by SPSS was used to analyze the statistical data. Findings: The results of the research indicate the effect of the intervention on relational aggression components in the post-test (F=16.30 and p<0.01) and follow-up (F=11.24 and (p <01) and verbal-reactive aggression in the post-test (F = 19.25, p < 01) and follow-up (F = 9.95, p < 0.01). However, there was no impact on the physical aggression component; Post-test (F=1.20 and p>0.05) and follow-up (F=1.75 and p>0.05). Conclusion: According to the findings of this research, problem-solving skill training can be used as a psychological intervention to control and reduce aggressive behavior in children.
http://fpcej.ir/article-1-316-en.pdf
2022-12-25
195
220
aggression
boys
mothers
problem-solving skills
Ruhollah
Rezaei
reroholah@gmail.com
1
M A of General Psychology, Payam Noor University, Islamabad West Branch, Islamabad, Iran Master of Public Psychology, Payam Noor University, Islamabad
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0002-0447-8576