Family Pathology
آسیبشناسی خانواده
FPJ
Literature & Humanities
http://fpcej.ir
1
admin
2423-4850
2423-4850
10.18869/acadpub.fpcej
fa
jalali
1396
12
1
gregorian
2018
3
1
3
2
online
1
fulltext
fa
هم سنجی باورهای جنسیتی و نگرش به طلاق دانشجویان کرد و فارس با توجه به جنسیت
Comparison of gender beliefs and attitudes toward divorce between Kurdish and Persian students according gender
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:14px;"><span style="letter-spacing:-.5pt;"><span style="font-family:b zar;">ناهمسانیهای قومیتی همانند فرهنگ و زبان مایه شکلدهی بسیاری از شناختها درباره محیط، رفتارها و هیجانهای جوامع است. پس این پژوهش با هدف هم سنجی باورهای جنسیتی، کارکرد خانواده و نگرش به طلاق دانشجویان کرد و فارس انجام گرفت. روش پژوهش علی مقایسهای یا پس رویدادی است. جامعه آماری دربرگیرنده همه 20000 دانشجو دختر و پسر کرد و فارس در دو دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج و واحد ساری در بازۀ زمانی بهمن 1395 تا خرداد 1396 بود. تعداد 370 آزمودنی (370 نمونه در گروه کرد و 370 نمونه در گروه فارس) با بهکارگیری روش غیر تصادفی هدفمند بررسی شدند، در این پژوهش از سه ابزار، سنجه نگرش به طلاق کینایرد و جرارد (1986)، پرسشنامه سنجش کارکرد خانواده اپشتاین، بالدوین، بی شاپ (1983) و سنجه باورهای جنسیتی بم (1974) استفاده شد. یافتههای حاصل از آزمون آماری تحلیل کوواریانس یکراهه نشان داد که رویهمرفته تفاوت میان خرده مؤلفههای باورهای جنسیتی و نگرش به طلاق میان دانشجویان دختر و پسر کرد و فارس معنیدار است و </span></span><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="font-family:b zar;">میان نقشها (</span></span><span style="font-family:b zar;">702/5</span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;">F=</span></span><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="font-family:b zar;">؛ 018/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;">P<</span></span><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="font-family:b zar;">) و آمیزش عاطفی (</span></span><span style="font-family:b zar;">976/8</span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;">F=</span></span><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="font-family:b zar;">؛</span></span> <span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="font-family:b zar;">003/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;">P<</span></span><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="font-family:b zar;">) از متغیر کارکرد خانواده، نگرش مثبت (</span></span><span style="font-family:b zar;">856/10</span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;">F=</span></span><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="font-family:b zar;">؛001/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;">P<</span></span><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="font-family:b zar;">) از متغیر نگرش به طلاق و باور جنسیتی هر دو جنس (</span></span><span style="font-family:b zar;">902/3</span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;">F=</span></span><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="font-family:b zar;">؛</span></span> <span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="font-family:b zar;">041/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;">P<</span></span><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="font-family:b zar;">) </span></span><span style="letter-spacing:-.5pt;"><span style="font-family:b zar;">در دو گروه تفاوت معنیداری وجود دارد، ولی در دیگر مؤلفهها با توجه به سطح معنیداری بهدستآمده در دو گروه با توجه به جنسیت آنان تفاوت معنیداری مشاهده نگردید. این برآیندها تأکیدی بر دیدگاه فرهنگی اجتماعی پیرو نقش آن بر باورها و روابط خواهد داشت، بنابراین میتوان نتیجه گرفت که موقعیت قومیتی با توجه به جنسیت میتواند بسیاری از عوامل شناختی، اجتماعی و عملکردی را تحت تأثیر قرار دهد.</span></span></span><span style="letter-spacing:-.5pt;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span></div>
<br>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:14px;">Ethnic differences, like culture and language, responsible for shaping many of the cognitions of the environment, behaviors, and emotions in societies, so the aim of this study was to compare of gender beliefs and attitudes toward divorce between Kurdish and Fars students according Gender. The research method is comparative or post-event. The statistical population included all 20,000 Kurdish and Persian girls and boys in two Islamic Azad University of Sanandaj Branch and Sari Branch during the period from February to April 2017. And the research participant 370 (370 samples in Kurdish group and 370 samples in Persian group) were investigated using non-randomized purposeful method. In this research, three tools included; the Attitude to Divorce Scale of Kinnaird & Gerrard (1986), Family Assessment Device questionnaire of Epstein, Baldwin & Bishop (1983) and Gender Belief Scale of Bem (1974) were used for measurement of variables. One-Way Covariance Analysis (MANCOVA) was used for data analysis. The results showed that there is a significant difference between the subscales of gender beliefs and attitude toward divorce between Persian and Kurd students. And between the roles (F =5/702, P <0/018) and emotional relationship (F =8/976, P <0/003) from the family function variable, positive attitude (F =10/856, P <0/001) from the attitude to divorce variable and sexual beliefs of both sexes (F =3/902, P <0/041) of of gender beliefs variable was significantly different in two groups. However, in other subscales, there was no significant difference between the two groups according to their gender. These results will emphasize the social cultural perspective that follows its role on beliefs and relationships, so it can be concluded that ethnicity can affect many cognitive, social and functional factors with respect to gender.</span></div>
باورهای جنسیتی, کارکرد خانواده, نگرش به طلاق, دانشجویان
Attitudes towards Divorce, Family Function, Gender Beliefs, students
45
60
http://fpcej.ir/browse.php?a_code=A-10-245-1&slc_lang=fa&sid=1
Mahmoud
Abedini
محمود
عابدینی
MahmodAbedini@gmail.com
4999276852
10031947532846001028
No
گروه علوم پزشکی دانشگاه مازندران، ساری، ایران
Hero
Vahid
هیرو
وحید
senkh.1991@gmail.com
3732909921
10031947532846001029
Yes
MA Clinical Psychology, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran.
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
Alireza
Sangani
علیرضا
سنگانی
sangany.psycho@gmail.com
2110255137
10031947532846001030
No
Ph.D. Student of Psychology and Exceptional Children Education, Ahvaz Azad University.
دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران