RT - Journal Article T1 - The effect of cognitive-behavioral therapy on social anxiety mothers of children with attention-deficit hyperactivity disorder JF - fpcej YR - 2020 JO - fpcej VO - 5 IS - 2 UR - http://fpcej.ir/article-1-251-fa.html SP - 45 EP - 60 K1 - cognitive behavioral therapy K1 - attention deficit hyperactivity disorder K1 - social anxiety AB - والدین دارای فرزند دچار اختلال کاستی توجه- فزون کنشی بـه خـاطر مشکلات فراوانِ این کودکان، از تنش‌ها و فشار و اختلال های روانی زیــادی رنــج مــی‌برنــد. ازاین‌رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر گروه‌درمانی شناختی-رفتاری بر اضطراب اجتماعی مادران دارای فرزند دچار اختلال کاستی توجه- فزون کنشی انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی همراه با طرح پیش‌آزمون‌‌‌‌‌- ‌پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل 48 نفر از مادران دارای فرزند دچار اختلال کاستی توجه- فزون کنشی (12-7 ساله) منطقه 2 شهر کرمان در سال 1397 بودند. به روش نمونه‌گیری در دسترس 32 نفر از آن‌ها به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (16 نفر) و کنترل (16 نفر) گمارش شدند. پروتکل درمان شناختی-رفتاری بر روی گره آزمایش به مدت 9 جلسه 90 دقیقه‌ای به‌صورت گروهی اجرا شد؛ گروه کنترل به مدت دو ماه در لیست انتظار قرار گرفت. از پرسشنامه اضطراب اجتماعی نجاریان و داودی (1380) در دو مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون جهت جمع‌آوری اطلاعات استفاده شد. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌های پژوهش از تحلیل کوواریانس یک متغیره استفاده شد. یافته‌های حاصل از پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیش‌آزمون، بین میانگین نمرات پس‌آزمون اضطراب اجتماعی در بین افراد گروه آزمایش، تفاوت معناداری وجود داشت؛ بنابراین می‌توان گفت، درمانی شناختی-رفتاری بر کاهش اضطراب اجتماعی مادران دارای فرزند دچار اختلال کاستی توجه- فزون کنشی مؤثر بود (19/ 158=F و 001/0 >P). با استناد به نتایج این پژوهش، پیشنهاد می‌شود در مراکز مشاوره و روان‌درمانی در جهت ارائه افق‌های جدید در مداخلات بالینی این مادران و فرزندان آن‌ها از نتایج سودمند گروه‌درمانی شناختی-رفتاری بهره برد. LA eng UL http://fpcej.ir/article-1-251-fa.html M3 ER -