%0 Journal Article %A Barahimi, Nooshin %A Khosravi, Sadrollah %A Samimi, Reza %T Estimation of variance of students' anger and maladaptive schemas through family communication patterns %J Family Pathology %V 3 %N 1 %U http://fpcej.ir/article-1-153-fa.html %R %D 2017 %K communication, family, schema, anger, student, %X فراتر از تأثیر الگوهای ارتباطی بر کارکرد خانواده، بخش گسترده‌ای از زندگی روانی-اجتماعی از این الگوها متأثر می‌گردد. ازاین‌رو این پژوهش با هدف پیش‌بینی روان طرح‌واره‌های ناسازگار نخستین و خشم بر پایه الگوهای ارتباط خانواده انجام شد. پژوهش توصیفی است و با به کار بستن طرح همبستگی انجام شد. جامعه آماری، دربرگیرنده همه دانشجویان سال تحصیلی 95-94 دانشگاه آزاد شیراز بود. با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبی 200 نفر از آن‌ها به‌عنوان نمونه پژوهش گزینش شدند. ابزارهای جمع‌آوری داده‌ها فرم کوتاه پرسشنامه طرح‌واره‌های ناسازگار یانگ (1999)، رونوشت تجدیدنظر شده پرسشنامه الگوهای ارتباط خانواده کوئرنر و فیتزپاتریک (a2002) و سیاهه خشم نواکو (1998) بودند. برآیندهای نرخ همبستگی نشانگر همبستگی منفی طرح‌واره‌های ناسازگار با الگوی ارتباطی گفت‌وشنود و همبستگی مثبت با الگوی ارتباطی همنوایی بود. برآیندهای تحلیل رگرسیون نشان داد پراکنش طرح‌واره­ طرد و رهاشدگی با الگوی ارتباطی جهت‌گیری گفت‌وشنود (-0/340, P<0/0001=β) و همنوایی (0/146, P<0/05= (β درخور تبیین است. همچنین گستره کارکرد آشفته-0/189, P<0/01) =(β، طرح‌واره‌های کرانه آشفتگی-0/344, P<0/001)=(β و طرح‌واره‌های گوش‌به‌زنگی و بازداری -0/125, P<0/001)=(βالگوی ارتباطی گفت‌وشنود پیش‌بینی می‌شود. افزون بر این، همبستگی الگوهای ارتباط گفت‌وشنود (-0/282, P<0/001=r) بوده و الگوی ارتباطی همنوایی (0/222, P<0/001=r) با خشم معنی‌دار و خشم با الگوی گفت‌وشنود درخور تبیین بوده است-0/231, P<0/01) =(βیافته‌های این پژوهش نشانگر تأثیر چشمگیر الگوهای ارتباط خانواده در طرح‌واره‌های ناسازگار و خشم دانشجویان است. %> http://fpcej.ir/article-1-153-fa.pdf %P 41-56 %& 41 %! %9 Research %L A-10-215-1 %+ M.A of clinical psychology. Shiraz university. Shiraz. Iran. %G eng %@ 2423-4850 %[ 2017