دوره 1، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1394 )                   جلد 1 شماره 2 صفحات 46-58 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشیار دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی کرمانشاه،کرمانشاه،ایران
2- کارشناس ارشد، مشاوره خانواده، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی ،کرمانشاه،ایران ، kavosi.s1387@gmail.com
3- استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی‌سینا، همدان،ایران
چکیده:   (1583 مشاهده)

پژوهش حاضر با هدف پیش­بینی تعهد زناشویی بر اساس تمایزیافتگی خود، همبستگی و انطباق­پذیری خانواده و صمیمیت زناشویی در معلمان زن متأهل شهر همدان، انجام گرفت. در پژوهشی با روش توصیفی از نوع همبستگی، نمونه­ای به حجم 346 نفر از میان تمامی معلمان زن متأهل شهر همدان به روش نمونه­گیری تصادفی چند مرحله­ای انتخاب شدند. شرکت­کنندگان در مطالعه، فرم مشخصات جمعیت­شناختی، پرسش­نامه­ی استاندارد تعهد زناشویی (آدامز و جونز، 1997)، پرسش­نامه­ی تمایزیافتگی خود (اسکورون و اسمیت، 2003)، مقیاس ارزیابی انطباق­پذیری و همبستگی خانواده (السون و همکاران، 1985) و مقیاس صمیمیت (والکر و تامپسون، 1983) را تکمیل نمودند. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که از میان متغیرهای پیش­بین، صمیمیت­زناشویی بیش­ترین نقش را در پیش­بینی تعهد زناشویی دارد و پس از آن، همبستگی خانواده و تمایزیافتگی خود قرار دارند و این سه متغیر در مجموع حدود 62 درصد واریانس تعهد زناشویی را پیش­بینی می­کنند. یافته­های پژوهش نشان از اهمیت تجارب تحولی اولیه­ی افراد در خانواده و کیفیت رابطه­ی مادر و کودک و همبستگی اعضای یک خانواده بر روابط بین فردی زوجین دارند.

متن کامل [PDF 1123 kb]   (1611 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
انتشار الکترونیک: ۱۳۹۵/۷/۲۴