دوره 7، شماره 1 - ( 7-1400 )                   جلد 7 شماره 1 صفحات 220-195 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaei R. The Effect of Problem-Solving Skill Training Intervention on Relational Aggression of Mothers with an Aggressive Son. FPJ 2021; 7 (1) : 210
URL: http://fpcej.ir/article-1-316-fa.html
رضایی روح اله. تأثیر مداخله آموزش مهارت حل مسئله در پرخاشگری رابطه‌ای مادران دارای فرزند پسر پرخاشگر. آسیب‌شناسی خانواده. 1400; 7 (1) :195-220

URL: http://fpcej.ir/article-1-316-fa.html


کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور، واحد اسلام‌آباد غرب، اسلام‌آباد، ایران ، reroholah@gmail.com
چکیده:   (1012 مشاهده)
افزایش توانایی والدین در مهارت حل مسئله در زمینه تعامل کارآمد بابا کودکان پرخاشگر سبب کاهش سطح پرخاشگری کودکان آن‌ها می‌شود. پژوهش حاضر با هدف آشکار ساختن تأثیر مداخله آموزش مهارت حل مسئله در پرخاشگری رابطه‌ای مادران دارای فرزند پسر پرخاشگر انجام شد. روش پژوهش حاضر، آزمایشی با طرح پژوهشی پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل و دوره­ی پیگیری یک‌ماهه بود. جامعه آماری شامل مادران کلیه دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی در سال تحصیلی 1400 -1399 شهر کرمانشاه بود (90 هزار نفر). پس از غربالگری و تکمیل پرسشنامه توسط دانش آموزان با همکاری مادران و مربیان، از میان مادرانی که فرزندان آن‌ها ازنظر پرخاشگری یک انحراف معیار بالاتر از میانگین بودند، تعداد 60 نفر به روش تصادفی انتخاب و در دو گروه 30 نفر آزمایش و 30 نفر کنترل قرار گرفتند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه پرخاشگری رابطه­ای و آشکار استفاده شد (Shahim,2007). مادران گروه آزمایش به مدت 5 جلسه 60 دقیقه­ای تحت آموزش قرار گرفتند و گروه گواه هم تا پایان جلسات بدون مداخله بود، جهت تحلیل داده­ های آماری از تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته‌ها حاکی از تأثیرگذاری مداخله بر مؤلفه‌های پرخاشگری رابطه ­ای در پس‌آزمون (30/16 F= و 01/0p<  ) و پیگیری (24/11 F= و 01/0p<  ) و پرخاشگری کلامی-واکنشی در پس‌آزمون (25/19 F= و 01/p<  ) و پیگیری (95/9 F= و 01/0p<  ) بود؛ اما در مؤلفه پرخاشگری جسمانی تأثیرگذاری مشهود نبود؛ پس‌آزمون (20/1 F= و 05/0 p> ) و پیگیری (75/1 F= و 05/0 p> ). با توجه به یافته­های پژوهش می­توان آموزش مهارت حل مسئله را به‌عنوان یک مداخله روان‌شناختی جهت کنترل و کاهش رفتارهای پرخاشگرانه در کودکان به کاربرد.
 


 
شماره‌ی مقاله: 210
متن کامل [PDF 1413 kb]   (368 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي

فهرست منابع
1. Ashouri, A., Torkman Malayeri, M., & Fadaee, Z. (2009). The effectiveness of assertive training group therapy in decreasing aggression and improving academic achievement in high school students, IJPCP, 14(4), 389-393. https://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-608-fa.html.
2. Baghbanvahidi, M., Khanzadeh, A. & Nadayi, N. (2016). The Impact of Training Mothers of Autistic Children for Effective Communication Skills on Social Skills Improvement in Autistic Children, MEJDS, 7(44): 44-44 ‎http://dorl.net/dor/20.1001.1.23222840.1396.7.0.22.0
3. Bradley, R. H., Corwyn, R. F., Burchinal, M., McAdoo, H. P., & García Coll, C. (2001). The home environments of Children in the United States Part II: Relations with behavioral development through age thirteen. Child development, 72(6), 1868-1886. https://doi.org/10.1111/1467-8624.t01-1-00383
4. Crick, N. R., & Grotpeter, J. K. (1995). Relational aggression, gender, and social‐psychological adjustment. Child development, 66(3), 710-722. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/7789197/.
5. Crick, N.R., Ostrov, J.M., & Werner, N E. (2006). A Relational Aggression, Physical Aggression, and Deception During Early Childhood: A Multimethod, Multi-informant Short-Term Longitudinal Study, Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology 37(3), 664-75. http://dx.doi.org/10.1080/15374410802148137
6. Cassidy, T., & Taylor, L. (2005). Coping and psychological distress as a function of the bully-victim dichotomy in older children. Social Psychology of Education, 8(3), 249–262. http://doi.org/springer.com/article/10.1007/s11218-005-3021-y.
7. Fusaro, M., & Smith, M.C. (2018). Preschoolers’ inquisitiveness and science-relevant problem-solving. Early Childhood Research Quarterly, 42, 119–127. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2017.09.002
8. Hays, P.A., & Iwamassa, G.Y. (2006). The effectiveness of cognitive-behavioral training on reducing test anxiety, 2 (2), 1-16. https://journals.ui.ac.ir/article_17292.html
9. Jaffee, WB., & D'Zurilla, TJ. (2003). Adolescent problem solving, parent problem solving and externalizing behavior in adolescents. Behav Ther, 34(3), 295-311. http://doi.org/psycnet.apa.org/record/2003-10856-002.
10. Kakabrai, K. (2020). Effectiveness of Problem-Solving Intervention on Mothers' Interaction with Children with Communication Problems. Exceptional Children Empowerment Magazine,11(1),29-39.https://iocv.ir/article/article_124410
11. King, N.J., Muris, P., & Ollendick, T.H. (2004). Specific phobia In T. L. Morris & J. S. March (Eds.), Anxiety disorders in children and adolescents, The Guilford Press, 263–279. https://www.jstor.org/stable/43153784
12. Liu, J. (2011). Early health risk factors for violence: Conceptualization, evidence, and implications. Aggression and violent behavior, 16(1), 63-73. https://doi.org/10.1016%2Fj.avb.2010.12.003
13. Mahdavi, A., Golestani, A., Aghaie, M.& Hemati rad,G. (2019). The Effectiveness of Problem-Solving Skills Training on Increasing Social Adjustment and Regulatory Self Strategies in Children of Divorce. Journal of educational psychology studies,16(33)157-170.https://jeps.usb.ac.ir/article_4497.html
14. Matsuura, N., Hashimoto, T., & Toichi, M. (2009). Correlations among self-esteem, aggression, adverse childhood experiences and depression in inmates of a female juvenile correctional facility in Jaan. PsychiatryandClinNeurosci, 63(4), 478-485. http://doi.org/pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19659560.
15. Mark, K.M. & Pike, A. (2017). Links between Marital Quality, the Mother-Child RelationshipandChildBehavior: AMulti-LevelModeling Approach. International Journal of Behavioral Development, 41(2),285-294. https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0165025416635281.
16. Mirzaei Kotnai, F. & Shakrinia, A. (2015). The relationship between parent-child interaction and the. level of aggressive behaviors of students, Child Health, 2(4), 21-35. http://doi.org/ensani.ir/fa/article.
17. Pakdaman, SH., Mazahere, M., Hydare, M., & Tahmasebian, K. (2017). Determining the effectiveness of a respectful listening training package for children for Psychological well-being. Iranian Clinical Psychology Quarterly,7(26),25-42. https://doi.org/10.22054/jcps.2017.7390
18. Riahi, M., Esmaile, M., & Kazemyan, S. (2016). The effect of teaching fluid awareness to mothers on improving parent-child relationships, Clinical psychology studies,12(1),27-52. https://jcps.atu.ac.ir/article_8317.html.
19. Raftery-Helmer, J.N., Moore, P.S., Coyne, L. & Palm-Reed, K. (2016).Changing problematic parent-child interaction in child anxiety disorders: The promise of Acceptance andCommitmentTherapy(ACT).ContextualBehavioralScience,5(1),64-69. http://doi.org/daneshyari.com/article/preview/911166.pdf.
20. Shiralian, M., Samvatian,R.& Hashempour Beltrak,A. (2021). The role of cognitive errors and irrational beliefs in marital conflicts during the coronavirus crisis, The 9th National Congress on Family Pathology & The 5th National Family Research Festival.https://www.symposia.ir/FAMILYRF09
21. Shahim, S. (2007). Relational aggression in preschool children. Iranian Journal of Psychiatry and clinical psychology, 13(3), 264-271. http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-272-en.html
22. Shokoohi Yekta, M., Davaei, M., Zamani, N., Poorkarimi, J., & Sharifi Researcher, A. (2013). The efficacy of the “I can problem solve” program in improving problem-solving and social skills amongst preschoolers and first-grade students, Advances in cognitive science, 15(3), 82-73. http://doi.org/icssjournal.ir/browse.php?a_id=192&sid=1&slc_lang=fa.
23. Shirani Faradenbe, H., Neshat Dost, HT.,& Manshai, Gh. (2013). The effectiveness of problem-solving skills training on reducing students' stress, National Congress of Child and Adolescent Psychology. https://www.sid.ir/paper/829581/fa
24. Zeraatkar, H.& Moradi, A. (2019). The Effect of Problem-Solving Skills Training Based on Storytelling on Different Levels of Aggressive Behaviors in Students. J Child Ment Health, 6 (2),68-80.https://childmentalhealth.ir/article-1-461-fa.html

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به آسیب‌شناسی، مشاوره و غنی‌سازی خانواده می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Family Pathology, Counseling and Enrichment Journal

Designed & Developed by : Yektaweb