دوره 6، شماره 1 - ( 5-1399 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 85-104 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، تهران، ایران. ، Neda.niki2019@gmail.com
2- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود، تهران، ایران.
3- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، تهران، ایران.
چکیده:   (2304 مشاهده)
در دوران جوانی مشکلات فراوانی در زندگی اجتماعی ایجاد می‌شود که حمایت اجتماعی می‌تواند یکی از ابزارهای رویارویی‌ در این موقعیت‌ها باشد؛ ولی تراز تمایزیافتگی و انعطاف‌پذیری شناختی می‌تواند دراین‌بین نقش برجسته‌ای داشته باشد و پژوهش با هدف بررسی پیش‌بینی تراز حمایت اجتماعی ادراک‌شده بر پایه خود تمایزیافتگی و انعطاف‌پذیری شناختی دانشجویان انجام شد. روش پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دختر دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب در سال ۱۳۹۹ که شمار آنان ۲۰۰۰ نفر بود. حجم نمونه پژوهش با توجه به جدول مورگان 322 نفر تعیین شد که پس از توزیع پرسشنامه به دلیل عدم همکاری شماری از دانشجویان، شمار ۱۶۰ پرسشنامه تکمیل‌شده و صحیح مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت؛ و روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب شد و بر این اساس ابزار پژوهش نیز پرسشنامه حمایت اجتماعی زیمت، داهلم، زیمت و فارلی (1988)، پرسشنامه تمایزیافتگی اسکورن و فرید لندر (1988)، پرسشنامه انعطاف‌پذیری شناختی دنیس و وندروال (2010) بود. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با روش رگرسیون چند متغیره محاسبه شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که جایگاه من، هم آمیختگی با دیگران، انعطاف‌پذیری شناختی می‌توانند حمایت اجتماعی را پیش‌بینی کنند و متغیرهای واکنش‌پذیری هیجانی، گریز هیجانی، تمایزیافتگی، ادراک کنترل‌پذیری، ادراک توجیه رفتار، ادراک گزینه‌های گوناگون قابلیت پیش‌بینی حمایت اجتماعی را نداشته‌اند. همچنین هم آمیختگی با دیگران قوی‌ترین پیش‌بینی کننده حمایت اجتماعی تعیین شد.
متن کامل [PDF 1704 kb]   (1040 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

فهرست منابع
1. اسکیان، پرستو؛ ثنایی ذاکر، باقر؛ نوابی نژاد، شکوه. (1387). بررسی تأثیر سایکودرام (روان نمایشگری) بر افزایش تمایزیافتگی فرد از خانواده اصلی در دانش آموزان دختر دبیرستانی منطقه 5 تهران، پژوهش‌های مشاوره.7(25):27-42.
2. اسلام زاده، بابک؛ رشیدی هاجر. (1395). تعیین نقش میانجی‌گری خودکارآمدی عمومی در رابطه تمایزیافتگی خود و هویت اجتماعی دانشجویان. فصلنامه علمی -پژوهشی پژوهش‌های مشاوره. ۱۵ (۵۷): ۴۱-۵۷
3. ایمانی، مهدی. (1395). بررسی ساختار عاملی پرسشنامه انعطاف‌پذیری روان‌شناختی در دانشجویان، فصلنامه مطالعات آموزش و یادگیری، 8(1): 181-162.
4. بیگدلی، ایمان اله. (1395). مقایسه انعطاف‌پذیری شناختی، نظریه ذهن و حافظه کاری در دانشجویان دارای نشانه‌های وسواسی- جبری و گروه بهنجار. تازه‌های علوم شناختی. ۱۸ (۴): ۲۴-۳۷
5. پیرساقی، فهیمه؛ حاجی حسنی، مهرداد؛ فرح بخش، کیومرث؛ سلیمانی، سمیه. (1391). تعیین سهم تعارض زناشویی، خود تمایزیافتگی، منبع کنترل و استرس شغلی در پیش‌بینی فرسودگی شغلی، مجله روانشناسی صنعتی سازمانی دانشگاه گرمسار. 3(10): 9-23.
6. پیروی، حمید؛ حاجبی، احمد. (1389). ارتباط بین حمایت اجتماعی و سلامت روان در دانشجویان دانشگاه تهران، مجله تحقیقات نظام سلامت، 6(2): 301-309.
7. تقی زاده، محمد احسان؛ فرمانی، اعظم. (1392). بررسی نقش انعطاف‌پذیری شناختی در پیش‌بینی نومیدی و تاب‌آوری در دانشجویان، فصلنامه روانشناسی شناختی، 1(2): 75-67.
8. حیدری، سعیده؛ سلحشوریان، آسیه؛ رفیعی، فروغ؛ حسینی، فاطمه. (1389) ارتباط حمایت اجتماعی درک شده و اندازه شبکه اجتماعی با ابعاد کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان. فصلنامه علمی پژوهشی فیض، 12(2): 22-15.
9. رحیمی، محمد؛ آشفته تهرانی، امیر و حضرتی، زهرا. (1395). عوامل اجتماعی مؤثر بر شکاف بین نسلی. مطالعات جامعه‌شناختی ایران، 1(3):79-98.
10. سلیمی، عظیمه؛ جوکار، بهرام؛ نیک پور، روشنک. (1388). ارتباطات اینترنتی در زندگی: بررسی نقش ادراک حمایت اجتماعی و احساس تنهایی در استفاده از اینترنت. مطالعات روان‌شناختی، 5(3), 81-102.
11. شباهنگ، رضا؛ بشارت، محمدعلی. (1398). نقش انعطاف‌پذیری شناختی و مشکلات تنظیم هیجانی در پیش‌بینی پرستش افراد مشهور دانشجویان، فصلنامه دانش و پژوهش در روان‌شناسی کاربردی. 20(1):25-13.
12. شهابی نژاد، زهرا؛ زندی، سعید. (1396). نقش شفقت خود و حمایت اجتماعی ادراک‌شده در پیش‌بینی اعتیاد اینترنتی دانشجویان، فصلنامه دانش و پژوهش در روان‌شناسی کاربردی. 18(4):91-80.
13. صانعی، سعید. (1387). بررسی رابطه سواد و چند گانه اضطراب اجتماعی، ابراز وجود و احساس تنهایی با تراز استفاده از اینترنت در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، پایان نامه کارشناسی ارشد. روان‌شناسی (منتشرنشده) دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز.
14. صدری دمیرچی، اسماعیل؛ هنرمند قوجهبگلو، پژمان؛ خاکدال قوجهبگلو، سعید؛ بصیر امیرریال، سید محمد. (1398). نقش انعطاف‌پذیری شناختی و حمایت اجتماعی ادراک‌شده در پیش‌بینی گرایش به خودکشی در دانشجویان، رویش روان‌شناسی، 8(7): 66-61.
15. عسگری، سعید؛ رشیدی، علرضا. (1394). رابطه حمایت اجتماعی ادراک‌شده و تمایزیافتگی با کیفیت زندگی زنان متقاضی طلاق. اولین کنگره ملی خانواده سلامت ، 596-605.
16. قاعدی، غلامحسین؛ یعقوبی، حمید. (1387). بررسی رابطه بین ابعاد حمایت اجتماعی ادراک‌شده و ابعاد بهزیستی در دانشجویان دختر و پسر. مجله ارمغان دانش، 13(2): 68-81.
17. محسنیان، محمد؛ کردلو، سمیرا؛ گنجی، آناهیتا. (1396). رابطه میان خود تمایزیافتگی و هوش هیجانی در متقاضیان طلاق، فصلنامه خانواده پژوهی. 3(12): 827-837.
18. نبوی، سید حمید؛ علیپور، فردین؛ حجازی، علی؛ ربانی، الهام؛ راشدی، وحید. (1393). بررسی رابطه حمایت اجتماعی و سلامت روان در سالمندان. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 57(7): 841-846.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.