دوره 5، شماره 2 - ( 11-1398 )                   جلد 5 شماره 2 صفحات 60-45 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azimi Raviz F, Gator Z, Tavakoli M B, Pour Kaveh S, Sharifi J, Habibi M. The effect of cognitive-behavioral therapy on social anxiety mothers of children with attention-deficit hyperactivity disorder. FPJ 2020; 5 (2) :45-60
URL: http://fpcej.ir/article-1-251-fa.html
عظیمی راویز فاطمه، قطور زینب، توکلی محمدباقر، پورکاوه سحر، شریفی جعفر، حبیبی مرضیه. تأثیر گروه‌درمانی شناختی-رفتاری بر اضطراب اجتماعی مادران دارای فرزند دچار اختلال کاستی توجه- فزون کنشی. آسیب‌شناسی خانواده. 1398; 5 (2) :45-60

URL: http://fpcej.ir/article-1-251-fa.html


1- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمان، کرمان، ، Azimi_aram92@medu.ir
2- کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم وتحقیقات تهران، تهران، ایران.
3- کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
4- کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهرکرد، شهرکرد، ایران.
5- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارومیه، ارومیه، ایران.
چکیده:   (3614 مشاهده)
والدین دارای فرزند دچار اختلال کاستی توجه- فزون کنشی بـه خـاطر مشکلات فراوانِ این کودکان، از تنش‌ها و فشار و اختلال های روانی زیــادی رنــج مــی‌برنــد. ازاین‌رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر گروه‌درمانی شناختی-رفتاری بر اضطراب اجتماعی مادران دارای فرزند دچار اختلال کاستی توجه- فزون کنشی انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی همراه با طرح پیش‌آزمون‌‌‌‌‌- ‌پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل 48 نفر از مادران دارای فرزند دچار اختلال کاستی توجه- فزون کنشی (12-7 ساله) منطقه 2 شهر کرمان در سال 1397 بودند. به روش نمونه‌گیری در دسترس 32 نفر از آن‌ها به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (16 نفر) و کنترل (16 نفر) گمارش شدند. پروتکل درمان شناختی-رفتاری بر روی گره آزمایش به مدت 9 جلسه 90 دقیقه‌ای به‌صورت گروهی اجرا شد؛ گروه کنترل به مدت دو ماه در لیست انتظار قرار گرفت. از پرسشنامه اضطراب اجتماعی نجاریان و داودی (1380) در دو مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون جهت جمع‌آوری اطلاعات استفاده شد. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌های پژوهش از تحلیل کوواریانس یک متغیره استفاده شد. یافته‌های حاصل از پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیش‌آزمون، بین میانگین نمرات پس‌آزمون اضطراب اجتماعی در بین افراد گروه آزمایش، تفاوت معناداری وجود داشت؛ بنابراین می‌توان گفت، درمانی شناختی-رفتاری بر کاهش اضطراب اجتماعی مادران دارای فرزند دچار اختلال کاستی توجه- فزون کنشی مؤثر بود (19/ 158=F و 001/0 >P). با استناد به نتایج این پژوهش، پیشنهاد می‌شود در مراکز مشاوره و روان‌درمانی در جهت ارائه افق‌های جدید در مداخلات بالینی این مادران و فرزندان آن‌ها از نتایج سودمند گروه‌درمانی شناختی-رفتاری بهره برد.
متن کامل [PDF 1597 kb]   (1073 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي

فهرست منابع
1.  اسفندیاری، محمد سینا؛ دارابی، جلیل. (1395). اثربخشی گروه‌درمانی شناختی- رفتاری بر تنظیم هیجان زنان مطلقه. کنفرانس بین‌المللی روان‌شناسی، علوم تربیتی و رفتاری، تهران.
2.  جنتی، شهره؛ فرید حسینی، فرهاد؛ کاشانی، امین؛ سیفی، حمید. (1395). اثربخشی گروه‌درمانی شناختی‌-رفتاری بر افسردگی، اضطراب و عزت‌نفس بیماران مبتلابه اختلال دوقطبی نوع یک. مجله اصول بهداشت روانی، 19(2): 118-113.
3.  دهقانی، یوسف. (1395). بررسی اثربخشی درمان شناختی- رفتاری بر سلامت روان و باورهای غیرمنطقی مادران دارای فرزند مبتلابه اوتیسم. مجله علوم پزشکی مازندران، 26(135): 98-87.
4.  رجبی، سوران؛ علی مرادی، خدیجه. (1397). درمان شناختی- رفتاری بر وضوح خودپنداره، افسردگی، اضطراب و استرس و عزت‌نفس در دانشجویان دارای نشانگان ضربۀ عشق. فصلنامه مطالعات روان‌شناختی، 14(3): 147-131.
5.  رجبی، غلامرضا؛ شمعونی اهوازی، شهلا؛ امان الهی، عباس. (1397). تأثیر درمان شناختی- رفتاری بر کاهش نشانه‌های افسردگی در دختران نوجوان. فصلنامه مطالعات روان‌شناسی تربیتی، 15(29): 148-125.
6.  زمستانی، مهدی؛ قلی زاده، زلیخا؛ علایی، مریم. (1397). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افسردگی و اضطراب مادران دارای فرزند با اختلال کاستی توجه- فزون کنشی. فصلنامه روان‌شناسی افراد استثنایی، 8(29): 84-61.
7.  شوشتری، آزاده؛ رضایی، علی‌محمد؛ طاهری، الهام. (1395). اثربخشی گروه‌درمانی شناختی-رفتاری بر تنظیم هیجانی، باورهای فراشناختی و نشخوار فکری زنان مطلقه. مجله اصول بهداشت روانی، 18(6): 328-322.
8.  عزیزی، آرمان؛ قاسمی، سیمین. (1396). مقایسه اثربخشی سه رویکرد راه‌حل‌مدار، شناختی- رفتاری و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افسردگی و کیفیت زندگی زنان مطلقه. فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان‌درمانی، 8(29): 236-207.
9.  فاضلی، مژگان؛ احتشام زاده، پروین؛ هاشمی شیخ شبانی، سید اسماعیل. (1393). اثربخشی درمان شناختی- رفتاری بر انعطاف‌پذیری شناختی افراد افسرده. فصلنامه اندیشه و رفتار در روان‌شناسی بالینی، 9(34): 37-27.
10.  محمدی زاده، علی؛ پور اعتماد، حمیدرضا؛ خسروی، جعفر. (1384). آزمایش‌های اولیه نقش هدایت‌گر موسیقی بر کاهش افسردگی و اضطراب مادران دارای فرزند اتیسـتیک. مجله تحقیقات خانواده، 3(1): 292-289.
11.  معتمدی نیا، رضا. (۱۳۹۵). اثربخشی درمان شناختی- رفتاری بر سلامت روان و باورهای غیرمنطقی مادران دارای فرزند مبتلابه درخودماندگی. سومین کنفرانس بین‌المللی نوآوری‌های اخیر در روان‌شناسی، مشاوره و علوم رفتاری، تهران، موسسه آموزش عالی نیکان.
12.  مهدی، منصور علی؛ احتشام زاده، پروین؛ نادری، فرح؛ صعادی، زهرا؛ پاشا، رضا. (1394). اثربخشی درمان شناختی- رفتاری بر عدم تحمل بلاتکلیفی و حساسیت اضطرابی افراد مبتلابه اختلال اضطراب فراگیر. فصلنامه اندیشه و رفتار در روان‌شناسی بالینی، 10(38): 90-77.
13.  نجاریان، بهمن؛ داوود، ایران. (1380). ساخت و اعتباریابی پرسشنامه اضطراب اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه چمران و بررسی رابطه با خصوصیات فردی و تحصیلی. پروژه مطالعاتی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
14.  نیلی احمدآبادی، زهرا؛ آرین، خدیجه؛ سعیدپور، اسماعیل. (1394). بررسی راهبردهای توانمندسازی مبتنی بر بازسازی شناختی -رفتاری بر تقویت خودپنداره زنان پس از طلاق شهر تهران. فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان‌درمانی، 6(21): 66-39.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به آسیب‌شناسی، مشاوره و غنی‌سازی خانواده می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Family Pathology, Counseling and Enrichment Journal

Designed & Developed by : Yektaweb