دوره 5، شماره 2 - ( 12-1398 )                   جلد 5 شماره 2 صفحات 1-20 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دکتری مشاوره، استادیار گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن. تهران. ایران ، Pvakili@irau.ac.ir
2- کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشکده علوم تربیتی و مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن. تهران. ایران
چکیده:   (1028 مشاهده)
محیط خانواده اولین و بادوام‌ترین عاملی است که روی رشد شخصیت و انگیزه پیشرفت و حرمت خود  کودکان تأثیر می‌گذارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش سبک‌های فرزندپروری والدین بر انگیزه پیشرفت و حرمت خود  کودکان 10 تا 12 سال انجام گرفت. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل همۀ دانش آموزان دختر و پسر 10 تا 12 ساله منطقه 4 شهر تهران و نیز والدین (پدر و مادر) آن دانش آموزان بود. در این پژوهش از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای ساده استفاده شد. بدین‌صورت که از بین همه دبستان‌های دوره اول منطقه 4 تهران، به‌صورت خوشه‌ای 2 مدرسه (مدرسه احسان و صبا) انتخاب و تعداد 30 نفر (15 نفر آزمایش و 15 نفر کنترل) به‌صورت تصادفی در گروه‌های آزمایش و گروه کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش مداخله آموزشی را طی سه ماه در 10 جلسه 90 دقیقه‌ای دریافت نمودند. پرسشنامه‌های مورداستفاده در این پژوهش شامل مقیاس‌های حرمت خود  پپ و همکاران (1989) و انگیزه پیشرفت هرمنس (۱۹۷۷) بود. داده‌ها به شیوه تحلیل کوواریانس مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل داده‌ها نشان داد تأثیر مداخلۀ سبک‌های فرزندپروری والدین بر حرمت خود  با اندازه اثر (78/0) بیش از انگیزه پیشرفت با اندازه اثر (56/0) بود. پس،  آموزش سبک‌های فرزندپروری والدین بر انگیزه پیشرفت و حرمت خود  کودکان 10 تا 12 سال به‌صورت هم‌زمان تأثیر معنی­داری وجود دارد.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى

فهرست منابع
1. اسلامی نسب، علی. (1393). روانشناسی اعتماد به نفس تهران، انتشارات مهرداد.
2. اسلاوین، رابرت. (2006). روانشناسی تربیتی. ترجمه‌ی یحیی سیدمحمدی (1395). تهران: انتشارات روان.
3. باقرپور، صغری. (1389). بررسی رابطۀ الگوهای فرزندپروری با سلامت روانی و موفقیت تحصیلی فرزندان کارکنان نظامی و غیر نظامی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشکده روان‌شناسی دانشگاه تهران.
4. باقرپورکماچالی، صغری. (1394). رابطه الگوهای فرزندپروری با میزان سلامت روانی و موفقیت تحصیلی. مجله علوم رفتاری، 1(1):34-45.
5. بشردوست، نرگس؛ زندی پور، طیبه و رضائیان، حمید. (1393). تأثیر آموزش سبک‌های فرزندپروری (مهارت های والدینی) بر تغییر نگرش مادران باردار نوبت اول به مقوله‌ی فرزندپروری. فصلنامه مطالعات زن و خانواده، 2(2):74-65.
6. بیابانگرد، اسماعیل. (1396). روش های افزایش عزت‌نفس درکودکان و نوجوانان. تهران: انتشارات انجمن اولیا ومربیان.
7. بیابانگرد، اسماعیل. (1394). رابطه میان عزت‌نفس، انگیزه پیشرفت وپیشرفت تحصیلی در دانش آموزان سال سوم دبیرستان های تهران. مجله مطالعات روانشناختی دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی دانشگاه الزهرا،1(4 و 5): 144- 131.
8. پارسا، منوچهر. (1392). بررسی رابطه ویژگی‌های شخصیت، خودکارآمدی هیجانی وخلاقیت هیجانی با بهزیستی مدرسه در دانش آموزان پسر دبیرستان‌های شهرستان دهدشت. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
9. رحیمی تبار، قادر. (1396). رابطه شیوه های فرزند پروری با اعتماد به نفس در دانش آموزان. دین و اسلام، 1(4): 57-64
10. ریو، جان مارشال. (2002). انگیزش و هیجان. ترجمه یحیی سید محمدی (1394). تهران: نشر ویرایش.
11. زارع، نجف؛ دانش پژوه، فرح؛ امینی، مرضیه؛ رازقی، محسن و فلاحزاده، محمد حسین. (1396). رابطه وضعیت تحصیلی با سلامت عمومی و عزت‌نفس در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 1(7): 59-67.
12. سلملیان، زهره وکاظم نژاد، لیلی احسان. (1393). همبستگی عزت‌نفس با موفقیت تحصیلی در دانشجویان. مجله پرستاری ومامایی جامع نگر، سال 24، شماره 71: 47-40.
13. شریفی درآمدی، پرویز. (1390). تأثیر آموزش سبک حل مسئله بر میزان عزت‌نفس دانش آموزان 12 تا 13 ساله دارای مشکلات رفتاری ارتباطی در دوره راهنمایی تحصیلی. 4(4): 38-63.
14. طائی، لیلی. (1394). بررسی رابطه سبک های فرزندپروری والدین با عزت‌نفس وخودکارآمدی دانش آموزان پسر شهرستان دزفول. اولین کنفرانس بین المللی روانشناسی و علوم تربیتی، شیراز، موسسه عالی علوم و فناوری حکیم عرفی شیراز.
15. غفاری، ابوالفضل. رمضانی، خسرو. (1372). هنجاریابی آزمون پنج مقیاسی عزت‌نفس کودکان و نوجوانان پپ برای دانش آموزان دبیرستانی شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
16. قاسم زاده، علیرضا. (1386) بررسی روابط عزت‌نفس منبع کنترل و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی.
17. کاپلان، پاور اس. (1395). سفر پرماجرای کودک، ترجمه مهرداد فیروزبخت. چاپ هفتم، تهران: خدمات فرهنگی رسا.
18. کاشفی، اقدس. (1391). بررسی میزان تأثیر حمایت خانواده برعزت‌نفس دانش آموزان مقطع متوسطه آموزش و پرورش ناحیه یک شهرستان رباط کریم. پروژه تحقیقاتی، وزارت آموزش و پرورش، شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران.
19. محمدزاده، سمیه. (1394). رابطه بین منبع کنترل، اهمالکاری و اضطراب امتحان دانشجویان دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز. پایان نامه کارشناسی ارشد واحد تهران مرکز.
20. مشیری، علیرضا. (1391). بررسی رابطه بین سطح فرهنگ خانواده و ترک تحصیل فرزندان. پایان نامه آموزشگاه عالی خدمات اجتماعی.
21. نامدار، کورش. (1382). اعتبار یابی، رواسازی و هنجاریابی آزمون انگیزه پیشرفت هرمنس. دانشگاه آزاد اسلامی ساوه، ایران.
22. نوابی نژاد، شکوه. (1392). سه گفتاردرباره راهنمائی و تربیت فرزندان. تهران: انتشارات انجمن اولیاء و مربیان.