دوره 5، شماره 1 - ( 7-1398 )                   جلد 5 شماره 1 صفحات 90-77 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، تهران، ایران.
2- استادیار گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، تهران، ایران. ، Elaheh.khoshnevis@gmail.com
3- استادیار گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، تهران، ایران.
چکیده:   (3749 مشاهده)

آشنایی با فرایند آموزش خودمراقبتی و تربیت جنسی به کودکان، می‌تواند به داوطلبان مربیگری تربیت جنسی استرس وارد کرده و برای آن‌ها نگرش‌های نادرستی را ایجاد نماید. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش خودمراقبتی بر نگرش­های ناکارآمد زنان داوطلب مربیگری تربیت جنسی کودکان بود. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و طرح از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش همه زنان داوطلب شرکت در دوره تربیت مربی مهارت‌های خودمراقبتی جنسی و تربیت جنسی انجمن حمایت از حقوق کودکان در سال 1397 بود که با روش نمونه‌گیری هدفمند 30 نفر از این افراد انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. در این پژوهش از پرسشنامه نگرش‌های ناکارآمد (ویسمن و همکاران، 1987) استفاده شد. داده‌ها با آزمون تحلیل کوواریانس‌ تحلیل شد. نتایج نشان داد آموزش خودمراقبتی بر نگرش­های ناکارآمد زنان داوطلب مربیگری تربیت جنسی کودکان تأثیر دارد (f=97/81، 05/0p). با توجه به نتایج به‌دست‌آمده می‌توان نتیجه‌گیری نمود که آموزش خودمراقبتی می‌تواند به بهره‌گیری از مفاهیمی همچون آموزش تکنیک توقف نگرانی‌ها و اصول تفکر مثبت و خوش‌بینانه و پرورش شخصیت سالم و افزایش خودآگاهی، نگرش‌های ناکارآمد زنان داوطلب را کاهش داده و درنتیجه آن‌ها می‌توانند کارآیی بالاتری را در جهت آموزش تربیت جنسی کودکان نشان دهند.
 
متن کامل [PDF 1113 kb]   (2018 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

فهرست منابع
1. ابراهیمی، امرالله.، موسوی، سیدغفور. (1391). ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس نگرش‌های ناکارآمد در بیماران مبتلا به اختلالات خلقی، مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 21(5): 28-20.
2. آقاجانی، نادر.، سنایی، خورشید.، بقایی، رحیم و خادم وطن، کمال. (1396). بررسی تأثیر بسته آموزشی- حمایتی خود مراقبتی بر اضطراب، افسردگی و استرس بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد، مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، 15(4): 291-281.
3. خوشنویس، الهه و ستاری، شیما. (۱۳۹۷). آموزش خود مراقبتی راهی جهت پیشگیری از سوء استفاده و آزار جنسی کودکان (سخنی با مادران، پدران، معلمان و مربیان عزیز)، تهران: انتشارات دانش.
4. سرمد، زهره.، بازرگان، عباس.، حجازی، الهه. (1392). روش‌های تحقیق در علوم رفتاری، تهران: انتشارات آگاه.
5. سماواتی، تابان. (۱۳۹۷). اثربخشی آموزش خود مراقبتی (متمرکز بر تربیت جنسی) بر تنظیم هیجانی و طرحواره‌های ناسازگار اولیه دختران نوجوان شهر تهران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد تهران غرب.
6. شمس، شمس‌الدین.، مرادی، یاسر.، ذاکر، محمدرضا. (1396). بررسی اثربخشی آموزش خود مراقبتی بر سلامت جسمی و روانی در بیماران دیابتی نوع دو. مجله پرستاری و مامایی همدان، 25(2): 60-54.
7. لطفی کاشانی، فرح. (1387). تأثیر مشاوره گروهی مبتنی بر رویکرد رفتاری- شناختی در کاهش نگرش‌های ناکارآمد، مجله اندیشه و رفتار، 2(8): 78-67.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.