دوره 3، شماره 2 - ( 12-1396 )                   جلد 3 شماره 2 صفحات 118-103 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران. ، sangany.psycho@gmail.com
2- کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، واحد بندرگز،، ایران
3- استادیار گروه روانشناسی، واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایران.
چکیده:   (6980 مشاهده)
تولد کودک همراه با اختلال رشد ذهنی در خانواده دشواری‌هایی را برای اعضای خانواده رقم می‌زند و مایه تنیدگی روانی در ابعاد گوناگون زندگی اعضای خانواده به‌ویژه والدین می‌گردد. ازاین‌رو هدف پژوهشی حاضر هم سنجی تراز خشم، تنیدگی والدگری و راهبردهای کنار آمدن با تنیدگی مادران کودکان دچار اختلال رشدی ذهنی با مادران کودکان بهنجار بود و جامعۀ آماری شامل مادران کودکان دچار اختلال رشدی ذهنی و مادران کودکان بهنجار شهرستان گرگان در بازۀ زمانی تیرماه تا شهریور 1396 بود، روش، در این پژوهش علی مقایسه‌ای با توجه به آنکه حداقل تعداد برای این روش پژوهش برای هر گروه 15 نفر است، با بیش برآورد تعداد 50 مادر کودکان دچار اختلال رشدی ذهنی و 50 مادر کودکان بهنجار به روش هدفمند از مراکز توان‌بخشی شهرستان گرگان انتخاب شدند. از فرم کوتاه پرسشنامه تنیدگی والدینی و پرسشنامه راهبردهای کنار آمدن تنیدگی ایندلر و پارکر و مقیاس پرخاشگری استفاده گردید. نتایج تحلیل واریانس چند راهه نشان داد که تفاوت معناداری میان خشم کلی (018/0 p=، 702/5F=)، پرخاش (003/0p=، 976/8F=)، تنیدگی والدگری کلی (013/0p=، 521/4F=) و راهبرد مسئله مدار (003/0p=، 130/6F=) در دو گروه مادران کودکان دچار اختلال رشدی ذهنی و مادران کودکان بهنجار وجود دارد. یافته‌های این پژوهش با توجه به دیدگاه سیستمی نشان می‌دهد که تنیدگی روانی در محیط خانواده با توجه به مشکلات اعضا می‌تواند سبب انتقال به دیگر اعضا و رفتارهای ناهنجار همانند خشم و راهبردهای غیر سازگارانه گردد.
 
متن کامل [PDF 939 kb]   (2081 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

فهرست منابع
1. ارجمند نیا، علی‌اکبر؛ افروز، غلامعلی؛ نامی، محمد صالح (1392). مقایسه میزان فشار روانی و رضایتمندی زناشویی و حمایت اجتماعی ادراک‌شده والدین کودکان کم‌توان ذهنی و کودکان عادی در استان گلستان. تعلیم و تربیت استثنایی. ۳ (۱۱۶): ۵-۱۵
3. اکبر زاده، نسرین (1376). گذر از نوجوانی به پیری (روانشناسی رشد و تحول). تهران: دانشگاه الزهرا.
5. بریمانی، صاحبه؛ محمودی، قهرمان؛ مسعود زاده، عباس (1393). رابطه میزان استرس والدگری با شیوه‌های فرزند پروری والدین کودکان ناشنوا و عادی. فصلنامه نسیم تندرستی، 2، 3، 40-49.
7. رضویه، اصغر؛ لطیفیان، مرتضی؛ عارفی، مژگان (1385). نقش تئوری ذهن و همدلی در پیش‌بینی رفتارهای پرخاشگری ارتباطی، آشکار و جامعه پسند دانش آموزان. مطالعات روان‌شناختی، 3،4، 25 – 38.
9. زاهدی فر، شهین، نجاریان، بهمن و شکر کن، حسین (1379). ساخت و اعتبار یابی مقیاسی برای سنجش پرخاشگری. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،3، 7، 1 و 2،73-102.
11. جعفر نژاد، پروین؛ فرزاد، ولی‌الله؛ مرادی، علیرضا؛ شکری، امید (1384 ). بررسی رابطه میان پنج عامل بزرگ شخصیت سبک‌های مقابله‌ای و سلامت روانی در دانشجویان کارشناسی. روانشناسی و علوم تربیتی، 35، 1، 452.
13. حسین‌خانی، شهرام (1385). مقایسه راهبردهای مقابله‌ای در والدین کودکان استثنایی و والدین کودکان عادی. نشریه تعلیم و تربیت استثنایی، 2، 62، 45-35.
15. شریفی درآمدی، پرویز؛ طالع زاری آسیه (1394). مقایسه باورهای فراشناختی و راهبردهای کنار آمدن با استرس در مادران کودکان کم‌توان ذهنی و عادی. پایان‌نامه دانشگاه آزاد اسلامی ‌واحد شاهرود، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
17. دلاور، علی (1395). روش‌های تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، تهران: ویرایش.
19. خرم‌آبادی، راضیه؛ پور اعتماد، حمیدرضا؛ طهماسبان، کارینه؛ چیمه، نرگس (1388). مقایسه استرس والدگری در مادران کودکان مبتلابه اختلال اتیسم با مادران کودکان بهنجار. فصلنامه خانواده پژوهی، 5، 19، 399 -387.
21. طهماسبی، سیامک؛ انصاری، امیر (1388). هنجاریابی شاخص تنیدگی والدین- برای کودکان 4-6 سال شهر تهران، ششمین گنگره ی روان‌پزشکی کودک و نوجوان، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز.
23. همتی علمدار لو، قربان؛ شجاعی، ستاره؛ دهشیری، غلامرضا؛ تیموری آسفیچی، محمدمهدی؛ ارجمندی، محمدصادق (1394). مقایسه استرس مادران کودکان پیش‌دبستانی با و بدون ناتوانی هوش. فصلنامه خانواده پژوهی، 11، 43، 65-57.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.