دوره 3، شماره 1 - ( دوره سوم. شماره نخست (پیاپی 5). بهار و تابستان 1396 )                   جلد 3 شماره 1 صفحات 41-56 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Barahimi N, Khosravi S, Samimi R. Estimation of variance of students' anger and maladaptive schemas through family communication patterns. FPCEJ. 2017; 3 (1) :41-56
URL: http://fpcej.ir/article-1-153-fa.html
براهیمی نوشین، خسروی صدراله، صمیمی رضا. برآورد واریانس خشم و طرح واره‌های ناسازگار دانشجویان با الگوهای ارتباط خانواده. آسیب شناسی، مشاوره و غنی سازی خانواده. 1396; 3 (1) :41-56

URL: http://fpcej.ir/article-1-153-fa.html


1- کارشناسی ارشد، روانشاسی بالینی، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران-واحد فارس.شیراز. ایران.
2- استادیار استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزآباد. ایران.
3- کارشناسی ارشد کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی، دانشگاه شیراز،شیراز. ایران ، rezasamimi@shirazu.ac.ir
چکیده:   (196 مشاهده)
فراتر از تأثیر الگوهای ارتباطی بر کارکرد خانواده، بخش گسترده‌ای از زندگی روانی-اجتماعی از این الگوها متأثر می‌گردد. ازاین‌رو این پژوهش با هدف پیش‌بینی روان طرح‌واره‌های ناسازگار نخستین و خشم بر پایه الگوهای ارتباط خانواده انجام شد. پژوهش توصیفی است و با به کار بستن طرح همبستگی انجام شد. جامعه آماری، دربرگیرنده همه دانشجویان سال تحصیلی 95-94 دانشگاه آزاد شیراز بود. با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبی 200 نفر از آن‌ها به‌عنوان نمونه پژوهش گزینش شدند. ابزارهای جمع‌آوری داده‌ها فرم کوتاه پرسشنامه طرح‌واره‌های ناسازگار یانگ (1999)، رونوشت تجدیدنظر شده پرسشنامه الگوهای ارتباط خانواده کوئرنر و فیتزپاتریک (a2002) و سیاهه خشم نواکو (1998) بودند. برآیندهای نرخ همبستگی نشانگر همبستگی منفی طرح‌واره‌های ناسازگار با الگوی ارتباطی گفت‌وشنود و همبستگی مثبت با الگوی ارتباطی همنوایی بود. برآیندهای تحلیل رگرسیون نشان داد پراکنش طرح‌واره­ طرد و رهاشدگی با الگوی ارتباطی جهت‌گیری گفت‌وشنود (-0/340, P<0/0001=β) و همنوایی (0/146, P<0/05= (β درخور تبیین است. همچنین گستره کارکرد آشفته-0/189, P<0/01) =(β، طرح‌واره‌های کرانه آشفتگی-0/344, P<0/001)=(β و طرح‌واره‌های گوش‌به‌زنگی و بازداری -0/125, P<0/001)=(βالگوی ارتباطی گفت‌وشنود پیش‌بینی می‌شود. افزون بر این، همبستگی الگوهای ارتباط گفت‌وشنود (-0/282, P<0/001=r) بوده و الگوی ارتباطی همنوایی (0/222, P<0/001=r) با خشم معنی‌دار و خشم با الگوی گفت‌وشنود درخور تبیین بوده است-0/231, P<0/01) =(βیافته‌های این پژوهش نشانگر تأثیر چشمگیر الگوهای ارتباط خانواده در طرح‌واره‌های ناسازگار و خشم دانشجویان است.
 
واژه‌های کلیدی: ارتباط، خانواده، طرحواره، خشم، دانشجو
متن کامل [PDF 1169 kb]   (41 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
انتشار الکترونیک: ۱۳۹۶/۵/۲۳
* نشانی نویسنده مسئول: دانشگاه شیراز،شیراز. ایران

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله آسیب شناسی، مشاوره و غنی سازی خانواده می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Family Pathology, Counseling and Enrichment Journal

Designed & Developed by : Yektaweb